Tuesday, February 28, 2012

Musim PRU - Ada harapan tak?


Dahulu ada dimuatkan sebuah artikel mengenai "Airmata Rakyat", dua orang kenalan yang "membeli" hartanah yang masih di awang-awangan walaupun duit sudah dibayar. Tidak kiralah samada sebahagian ataupun sepenuhnya. Pokoknya duit sudah keluar, barang yang dibeli entah kemana walaupun ada perjanjian itu dan ini siap bertintakan dakwat hitam bukan "ball pen" oleh pembeli (masih wujud), penjual (wujud lagi atau dah bertukar rupa?) dan loyar-loyar (buruk?). Pihak "bank" tak usah kiralah - "menghambat" peminjam sehingga ke lubang cacing dalam hal ini.

Kawan yang "menempah" satu unit di blok di Lagoon Perdana yang tidak dapat disiapkan itu baru saja memberitahu bahawa beliau sudah dijanjikan pemulangan wang. Baguslah!! Kawan ni nampaknya berharapan untuk mendapatkan pemulangan wang ini. Walaupun tidak sekaligus tetapi secara beransur-ansur, at least something walaupun sudah 10 tahun dulu membayar duit, kata kawan saya. Saya berharap ianya akan berjalan lancar sebagaimana yang dijanjikan.

Dan ini pula keratan berita dari theStar - Property - "Dream homes remain a dream", yang menyentuh tentang projek terbengkalai di Alam Perdana dan Casa Gemilang.


Apabila ditanya tentang status projek Alam Perdana dari kawan yang satu lagi itu, beliau berkata, "masih dok macam tu lagi, tiada perubahan. Duit hangus".

Ada tak orang-orang politik yang nak jadi juara rakyat di sini?

Pengerusi VICTIMS, Dr. Rafick, dalam petikan berita theStar di atas berkata:-
the root of this problem was the weakness of the Housing Development Act as well as the lack of regulation and enforcement by the authorities.
He said it was a common practice by developers back then to develop land without conversion, leaving that process till later when construction work was ongoing.
“Since land is a state matter, the state government can impose a deposit payment on developers as a condition if they want to develop any land. The state can determine the value of the land before development commences; should the developer fail, the money can be used for the project.
In the case of Alam Perdana Court, the state government could have taken legal steps jointly with the buyers or resolved the issue of the bungalow lots immediately by getting the buyers to pay the premium and issue the title,”
Itu dia, satu jalan penyelesaian untuk dipertimbangkan oleh pihak-pihak yang terlibat, di dalam isu pembelian tanah-tanah lot di Alam Perdana tersebut, yang juga telahpun memakan masa lebih 10 tahun kini. Ada tak nampak juara rakyat di sini?


Monday, February 27, 2012

It takes a politician with guts


100% ceduk dan tampal dari KEMPEN SSS yang menerbitkan artikel dari laman ANAS ZUBEDY - sebuah artikel tulisan Farish A. Noor.

NO FURTHER COMMENT !!!



Nowhere Else In The World - How on earth can we expect Malaysians to integrate if the educational system keeps them apart for so long?



And Thus Democracy Makes Cowards Of Us All by Farish A. Noor

  • The older I get, the grumpier and more cynical I become; and as I grow more cynical by the day, nothing gets my goat more than having to watch and read about the developments in Malaysia where the lowest common denominator rules the day. On this occassion I find myself riled once again by the popular and populist demand for vernacular education, and to maintain a multi-track education system in the country. Again and again this issue bedevils our national politics, and again and again most, if not all, of the political parties in the country fall back to their safe positions while banking upon what they regard as their natural and safe political constituencies.
  • In this regard both the ruling coalition and the opposition coalition seem to be equally at fault: Neither side seems prepared to take the bull by the horns and do what seems simply necessary if we still going to entertain the notion that there is some form of nation-building at work in this country. Malaysia boasts of its uniqueness, but in this one regard it does seem to be unique indeed. After more than half a century of independence we still cling on to the notion that an inclusive national narrative can come about through not one, but several vernacular education systems. Nowhere else in the world (or the developed world at least) can I think of an example of such an arrangement, where both the government and the opposition seem inclined to support the popular demand for vernacular-based education streaming.
  • Nowhere else in the world would a plural society be made all the more alienated from itself by allowing kids to study in the company of those who are more culturally and linguistically closer to them. We lament, as we often do, the declining levels of inter-ethnic contact in the country; and we bemoan that the so-called 'golden years' of Malaysia in the 1950s and 1960s are long gone. And yet we maintain this inane belief that by segregating children from an early age along linguistic-cultural lines we can still forge a Malaysian nation, together. How? And upon what basis would that shared sense of national belonging be found?
  • We wonder how and why the religious functionaries in the country can make the pronouncements they do, but what do we expect if we allow a condition where children from the same linguistic-cultural background are kept in the company of people similar to them from primary to secondary education, and perhaps even beyond? I have said the same thing so many times by now that I am only thankful that the internet does not incur the waste of ink and paper: Yet today, in Malaysia, it is conceivable that a child of a particular linguistic-cultural group grows up in the company of similar children up to the age of 18, without ever having to shake hands with someone of a different ethnic, linguistic or religious background. So much for diversity then - how on earth can we expect Malaysians to integrate if the educational system keeps them apart for so long?
  • And while on the subject of comparisons, can we imagine a similar situation in any developed country, like the UK, Germany or France? Where would France and Germany's minorities be if they were segregated from childhood in Arabic or Turkish schools? How could they hope to enter the mainstream of society that is still defined and shaped by the national language of those countries? On the contrary, while I was living in Germany I came across scores of German-Arab and Turks who wanted their kids to enter and succeed in the mainstream educational system, knowing that in that country that is the only path to higher education, and possible upward social mobility as well.
  • Yet what it takes for this to happen in Malaysia is political courage and the will to put forward radical proposals that may not be popular, in fact downright unpopular. It takes a politician with guts to say that Malaysian kids ought to be able to meet, study, compete and succeed in a singular national educational system that mirrors the reality of Malaysia's plural and complex society. And it takes some courage to state that if any Malaysian parent wishes his or her child to study Mandarin or Tamil, he should be able to do so in the same singular national schooling system where these languages should also be taught as Malaysian languages - languages that have been spoken in the region for centuries.
  • But politicians tend to be timid in the face of democratic populism, and the will of the voter - no matter how uninstructed, how bigotted or biased - seems to hold sway over their own opinions. I have met politicians on both sides of the fence who have confided in me their fears and anxiety over where the nation-building process in Malaysia is heading, and who know that if this trend continues there will not be one Malaysia but several Malaysias, that live side by side but remain clueless about their neighbours. But these very same politicians seem captive to the ballot box and paralyzed when it comes to doing what is necessary, albeit unpopular. They cannot speak out for fear of losing their so-called 'natural vote bases', that happen to be ethnic and linguistic vote bases, reflective of our fractured society. And so the charade continues, and we remain a nation that studies, and lives, apart. Thus has Populist Democracy made cowards of us all.
  • End.

Sunday, February 26, 2012

Orang lain buat janji, orang lain pula yang tunaikan...



 

Anwar secara terbuka dalam satu mesyuarat pakatan pembangkang tidak bersetuju dengan dasar menaikkan peratus pemilikan bumiputra untuk tanah rizab Melayu kepada 50 peratus.

Saturday, February 25, 2012

Our Putrajaya


Our Putrajaya made it No. 8, on The World Geography list of  "Top 9 Strange Streets In The World":-
  1. Shortest Street in the World , Ebenezer Place – Scotland
  2. The Narrowest Street in the World (Spreuerhofstra├če) – Germany
  3. Most Complicated Interchange in US, Judge Harry Pregerson Interchange – Los Angeles, USA
  4. Most Crooked Street in US, Lombard St – San Francisco, USA
  5. The Steepest Street in the World, Baldwin Street – New Zealand
  6. Widest Street in the World, 9 De Julio – Buenos Aires, Argentina
  7. Longest Street in the World, Yonge St – Ontario, Canada
  8. Largest Roundabout in the World, Putrajaya – Malaysia
  9. Most Confusing Roundabout in the World, Magic Roundabout – Swindon, UK 

World's Largest Roundabout (Putrajaya - Malaysia) Putrajaya is in the south of Kuala Lumpur. It is a new political center, the loop length of it is 3.4 km. The roundabout is situated around a beautiful hill and green parks.

Read more about the other eight strange streets, HERE.

Friday, February 24, 2012

Three "Best Takes" on US Presidents


(What Pak Lah may also say to Najib, minus the "mother" part, on certain things?)


(Now what was the name of the china doll again?)


(Imagine this was DAP's supremo, no more MALAYsia?)

Thursday, February 23, 2012

Siapa Yang Memperjuangkan Apa Sekarang Ini?


Saya membaca kenyataan veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li), bersabit dengan isu penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH) ke Bursa Malaysia, yang diterbitkan di laman DUNIACACAMARBA (DCM), di SINI

Rumusannya,  Ku Li berpendapat bahawa penyenaraian tersebut adalah sesuatu yang bahaya kepada masa depan peneroka.

Yang menarik perhatian saya adalah apabila saya membaca petikan yang disalinkan di bawah ini:-
...apabila disenaraikan, bererti pemilikan harta khususnya tanah peneroka akan terdedah kepada pasaran terbuka.

Apabila terdedah di pasaran terbuka katanya, sesiapa sahaja termasuk pihak asing boleh datang untuk membeli saham tersebut dengan berapa harga sekalipun sekiranya mereka mampu.


Ianya akan menyebabkan peneroka bakal berdepan resiko kehilangan aset tanah-tanah mereka sekiranya pemegang saham menjual pegangan mereka.


"Kalau harga melonjak naik, pemegang saham nak rasa keuntungan, sudah tentu dia akan jual (kepada pihak lain)... bodoh la kalau tak jual untuk ambik kesempatan keuntungan.


"Akhirnya tanah yang kita miliki dahulu sudah hilang kerana orang lain sudah memiliki saham yang mempunyai hak ke atas tanah milik kita dahulu. Itu suatu yang bahaya!," katanya yang lebih mesra dengan panggilan Ku Li.

Rujuk artikel "Penyenaraian FGVH akan diteruskan dengan model baru" oleh BIG DOG dan anda akan tahu siapa dan kumpulan mana hendak melakukan perkara itu dan siapa dan kumpulan mana pula hendak melakukan perkara ini dalam isu penyenaraian FGVH ini.

Terdetik di awal-awal DS Najib menjawat jawatan PM dulu. Bukankah dari dulu hingga sekarang masih heboh sebahagian dari masyarakat dan ahli-ahli / parti parti politik yang melaung-laungkan "merit", kononnya "kesamarataan" dan juga "dasar terbuka / liberal" lalu elemen utama "kontrak sosial" seperti Perkara 153 Perlembagaan hendak dihapuskan? Bermacam-macam celaan dan nista dihamburkan kepada orang-orang Melayu dan Bumiputera yang mempertahankan artikel Perlembagaan ini.

Cuba baca kenyataan Ku Li di atas sekali lagi. Ulang baca perenggan terakhir di atas. Apa pendapat anda?

Bagi saya, ianya memberi maksud, ada perkara di negara kita ini tidak boleh sewenang-wenang di "buka" atas dasar keterbukaan / liberalisasi, disebabkan oleh keadaan semasa. Bukan masanya lagi untuk menamatkan DEB. Kalau padang masih senget, bolehkah "merit" itu dikatakan "samarata?". Tiga orang isteri yang satunya berbadan besar, satu lagi berbadan sederhana dan satu lagi berbadan kecil. Wajarkah seorang suami menghadiahkan kain sebanyak 3 meter setiap isteri untuk dibuatkan sepasang persalinan? Yang berbadan kecil akan punya lebihan kain, yang sederhana mungkin cukup-cukup satu persalinan, tetapi yang berbadan besar, mungkin hanya cukup untuk bajunya sahaja, tetapi sarongnya tidak cukup kain.

Bukankah Pakatan Rakyat (yang nampaknya diterajui oleh DAP dari belakang) berjuang untuk dasar keterbukaan, liberalisasi ini sehingga DS Najib nampaknya begitu cepat mengalah setiap kali kena salak? Jadi dalam isu penyenaraian FGVH di atas, adalah agak pelik apabila mereka-mereka yang dari golongan PAS dan PKR cuba menggagalkan usaha DS Najib mendedahkan tanah tanah peneroka kepada pasaran terbuka, yang selama ini menjadi prinsip perjuangan Pakatan Rakyat sehingga Artikel Perlembagaan 153 pun mahu dihapuskan.

Tidakkah kita rasakan begitu CACAMARBAnya keadaan politik pada hari ini? Dalam isu FGVH ini, puak Pakatan Rakyat berusaha menentang usaha kearah keterbukaan / liberalisasi manakala PM sendiri pula tampaknya ke arah prinsip perjuangan Pakatan Rakyat, yakni, liberalisasi, sehingga kecoh di suatu ketika dahulu (masih lagi kecoh pun?) dalam soal hak-hak kaum Melayu dan Bumiputera yang semakin terhakis.

Apakah Ku Li seorang veteran UMNO yang tetap berpegang teguh perjuangan UMNO yang membela bangsa dan tanahair sejak dari negara ini bernama, MALAYA sehinggalah beralih kepada MALAYsia? Yakni, perjuangan yang melibatkan kontrak sosial, Artikel 153 Perlembagaan yang merupakan sebahagian dari elemen-elemen penubuhan MALAYsia ini?


Jom kita ber-artikel 152! Supaya kita sesama kita FAHAM BAHASA. Dalam pada itu kita juga kena sama fasih bahasa kedua kita, iaitu Bahasa Inggeris. Jangan kita "komunis cina-kan" ataupun "tamil india-kan" negara MALAYsia kita ini.

Wednesday, February 22, 2012

Kempen "Tak Nak !!!"...mati..

From funsterz.com.

A unique concept in India to make smokers quit cigarettes. ( Chanting Lighter )


In India, ‘Raam Naam Satya Hai’ is chanted when a dead body is carried to the funeral pyre. This chant is synonymous with death. cancer.org.in tried to leverage this well-known local idiom for an anti smoking message. Result was a chanting lighter. Fitted at cigarette shops in place of the regular lighters, this chanting lighter played the death chant, every time someone tried to light a cigarette.

As a result, most smokers were totally shocked by the bluntness of the message that they decided not to light their cigarettes there. Some of them, out of a sense of realization and horror, even threw the cigarettes away. 



Tuesday, February 21, 2012

UPDATE - Hentikan Kemusnahan MAS !!


PLEASE SIGN THE PETITION
READ MORE ABOUT IT, HERE

To read even more about MAS-AirAsia, go to ...LISTED!!!, , click on the label "MAS"

Thank you for signing.

This is OUR national airline..!!

UPDATE

 




Air Asia adalah antara kisah kejayaan Malaysia. Bermula kecil-kecilan dengan beberapa kapal terbang lama yang melalui destinasi domestic, CEOnya, Tony Fernandes telah Berjaya membina empayar syarikat penerbangan tambang murah yang beroperasi dari Asia sehingga NZ dan Eropah. Dia telah berjaya melalukannya tanpa bantuan kerajaan tidak seperti usahawan bumiputra.

Namun, kisah kejayaan AirAsia semakin dicemari dengan cerita dan khabar tentang cas, kualiti servis yang teruk, tiada fleksibiliti, cas tersembunyi, kadar tambang yang mengelirukan dan praktis anti penggunanya yang digunapakai untuk memaksimakan keuntungan sahaja. Apabila Malaysiakini, Malaysian Insider atau mana-mana portal berita online melaporkan tentang Airasia, sentiasa ada komen-komen negatif yang akan ditinggalkan oleh pembacanya berkenaan syarikat tambang murah itu. Ianya agak ganjil apabila syarikat kapal terbang tambang murah yang bertujuan untuk membekalkan perkhidmatan dengan kadar berpatutan menerima persepsi yang sebegini rupa daripada pengguna, dan nampaknya AirAsia juga berjaya melalukan itu.

Sejak bilakah AirAsia bertukar dari pilihan rakyat kepada alhi sihir yang rakus membolot wang? Sudah semestinya perubahan ini berlaku sudah lama dan bukannya hanya semalam. Persepsi negatif rakyat terhadap AirAsia telah mencapai tahap yang membimbangkan dan telah meninggalkan kesan pada perniagaan mereka. Saman daripada pemerhati konsumer Australia ACCA juga memburukkan lagi keadaan.

Meniru amalan lapuk

AirAsia banyak menggunapakai amalan yang dilakukan oleh syarikat tambang murah yang lain seperti Virgin Airways tetapi ada yang diikutinya sudah menjadi amalan lapuk atau tidak sesuai dengan budaya pengguna tempatan. Ia Nampak bijak untuk tidak menerima penumpang yang tiba 1 minit lambat selepas kaunter tutup supaya dia terpaksa membeli tiket yang baru. Tapi, rakyat Malaysia mendapati ini agak keterlaluan terutamanya apabila syarikat kapal terbang yang lain begitu fleksibel. MAS akan membenarkan anda mendaftar masuk jika anda boleh tiba di dewan berlepas selagi kapal terbang belum berlepas.

Satu lagi amalan yang kurang disenangi oleh penumpang adalah cas kad kredit, cas kaunter chek in dan cas pemilihan tempat duduk. Yang pertama dan kedua boleh dikategorikan sebagai cas tersembunyi kerana ianya bukan pilihan penumpang yang sepatutnya ditambah kepada nilai tiket. Mereka yang tidak membayar untuk tempat duduk ( kosnya RM35 untuk seorang dari KL) akan disediakan tempat duduk secara rawak dan ini bermakna sebuah keluarga berkemungkinan akan dipisahkan. Ini amat menyusahkan kerana penumpang dikenakan bayaran untuk sesuatu yang menjadi hak mereka dari mula lagi iaitu duduk bersama. Ia umpama mengambil hak sesorang dan meminta mereka membayarnya untuk mendapatkan ia semula.

Namun, paling menjelikkan adalah apabila AirAsia mengenakan cas RM1.95 seminit untuk bercakap dengan staf perkhidmatan mereka. Ia mungkin bukan sesuatu yang dipinta oleh penumpang seperti penerbangan yang ditunda, kehilangan beg atau dicas lebih pada kad kredit mereka. Tetapi, apabila dikenakan bayaran mengikut minit untuk bercakap adalah sesuatu yang menyakitkan hati. Tambah lagi, mereka selalunya akan disuruh menunggu walaupun cas berjalan.

Benarkah AirAsia tambang murah?

AirAsia mengamalkan sistem kadar harga tiket yang berubah mengikut bila masa dibeli. Pembeli awal akan mendapati harga yang murah manakala pembeli saat akhir akan dikehendaki membayar lebih. Gimik mempromosi tambang murah sebenarnya telah dibayar oleh orang lain, yang pasti, bukan dari poket Tony. Yang sebenarnya AirAsia bukanlah penerbangan tambang murah dalam erti kata sebenar. Ia boleh menjadi lebih mahal dari penerbangan biasa. Tiada yang mahu bayar untuk tiket yang mahal jadi, AirAsia menyembunyikan harga sebenar tiket supaya pengguna sukar membuat perbandingan.

Cara memaksa orang lain untuk menampung kos tambang orang lain pula tidak berkesan lagi. Pembeli semakin bijak dengan adanya hubungan sosial yang lebih erat dan tidak lagi percaya bahawa AirAsia adalah penerbangan tambang murah. Mereka akan membeli tiket apabila ianya murah dan akan menjauhkan diri apabila ianya mahal. Masih ada yang tidak tahu membandingkan harga tetapi bergantung kepada kepercayaan bahawa pengguna adalah bodoh bukanlah model bisnes yang baik.

Pada musim kemuncak Krismas dan Tahun Baru pada tahun lepas, AirAsia telah terbang diantara Kuala Lumpur dan Melbourne dengan kerusi-kerusi kosong apabila kesemua syarikat penerbangan lain kehabisan tiket. Ini agak aneh memandangkan sebuah syarikat penerbangan tambang murah sepatutnya ‘sold out’ terlebih dahulu. Penumpang sudah arif dengan cara AirAsia menjual tiket.

Pengguna juga sepatutnya membuat perbandingan lebih daripada harga asanya sahaja. Perkara lain seperti makanan, hiburan, alat bantuan keselesaan dan bagasi perlu diambil kira selain daripada cas-cas lain. Penumpang yang terbang dari LCCT yang merupakan lapangan terbang yang menyedihkan kerana penumpang terpaksa berjalan dengan jauh untuk menaiki kapal terbang kerana AirAsia tidak akan membayar kos penggunaan ‘aerobriges’. Ini membuatkan AirAsia tidak sesuai untuk penumpang warga emas. Selain dari itu, AirAsia selalunya akan mendarat di lapangan terbang yang jauh dari bandar, jadi tambang ke bandar juga terpaksa disediakan.

Terdapat juga kos tersembunyi. AirAsia benar-benar murah jika anda menempah tiket jauh lebih awal. Mereka menerima tempahan seawal setahun sebelum penerbangan. Ini bermakna, wang anda terikat disitu. Apa sahaja perubahan dalam jadual perjalanan akan menyebabkan kepayahan kerana AirAsia akan mengenakan cas yang tinggi untuk tiket penerbangan yang dijadualkan semula. Ada pengguna yang akan berfikir dengan membayar lebih sedikit untuk fleksibiliti adalah lebih baik.

Penundaan dan Pembatalan

Mereka yang menaiki penerbangan AirAsia tahu betapa kerapnya AirAsia menunda dan membatalkan penerbangan. AirAsia sering menggabungkan penerbangan jika penumpangnya terlalu sedikit tanpa menghiraukan masa penumpang yang lain. Tulisan kecil pada tiket mereka memberitahu bahawa mereka mempunyai hak untuk berbuat demikian. Hanya Negara yang mempunyai undang-undang pengguna yang lemah seperti Malaysia sahaja akan membiarkan mereka berbuat begitu.

Mereka yang penerbangannya telah dibatalkan berhak dikembalikan wang, namun, ini tidak semudah itu kerana mereka harus bersabar menanti. Menghubungi staf AirAsia sendiri merupakan satu cabaran. Ada yang mendakwa mereka terpaksa menunggu sehingga 30 ke 60 hari untuk pemprosesan dan apabila tempoh itu tamat, mereka dipaksa menunggu lagi selepas diberi pelbagai alasan oleh pihak AirAsia.

Penantian yang lama untuk wang dikembalikan, tidak flksibel, kesukaran, kebarangkalian penerbangan ditunda dan perkhidmatan yang berkualiti rendah bermakna penumpang akan meminta harga yang lebih berpatutan dari syarikat penerbangan tambang biasa daripada AirAsia. Ini juga bermakna, AirAsia akan terpaksa menjual tiketnya pada harga yang amat murah dibawah kos. Pengguna akan pergi kepada syarikat penerbangan yang lain, jika harga adalah sama sahaja.

Satu kes yang jelas menunjukkan keadaan ini adalah pembatalan penerbangan ke London, New Delhi dan Mumbai. Ini merupakan destinasi-destinasi yang agak popular ke Bandar-bandar yang padat dimana penerbangan tambang murah boleh mengendalikannya dengan Berjaya. Alasan AirAsia berkenaan keperluan visa, cukai tambahan tidak masuk akal kerana ini dikenakan ke atas semua syarikat penerbangan dan boleh dicaskan ke atas tambang. Alasan sebenar seperti yang dilaporkan oleh The Star adalah AirAsia sebenarnya kerugian jutaan ringgit setiap bulan kerana destinasi-destinasi ini. Jadi, kenapa AirAsia tidak menaikkan tambang mereka? Jawapannya ialah, jika begitu, penumpang akan beralih kepada syarikat penerbangan lain. Mereka meminta harga tambang yang berpatutan yang tidak mampu ditampung oleh AirAsia dan ia masih lagi boleh untung.

Sudah tiba masanya buat AirAsia

AirAsia mungkin telah bermula dengan baik dimata rakyat tetapi tempoh bulan madu sudah berakhir. Perkhidmatannya sudah semakin teruk dan ia sering mengugut penumpangnya dan menyebabkan mereka benci. AirAsia berlagak seperti ia beroperasi dimana ia memonopoli segalanya tetapi monopoli itu tidak wujud.

Pengguna mempunyai pilihan lain termasuk Jetstar, syarikat penerbangan tambang murah yang dipuji kerana menetapkan harga tiket dengan jujur. Air Emirates juga mengambil peluang destinasi KL ke Melbourne dengan tawaran harga yang kompetitif. Mengharapkan destinasi KL ke Sydney akan memberi pulangan bagi AirAsia mungkin tidak akan kesampaian kerana SIA akan melancarkan penerbangan tambang murahnya sendiri iaitu Scoot juga akan melalui destinasi ini.

AirAsia sememangnya belum tahu lagi akan penangan media sosial. Pada masa lalu, pengguna yang marah hanya boleh mempengaruhi keluarga atau sahabat terdekatnya. Sekarang, mereka boleh berkongsi kemarahan mereka di forum-forum online, facebook, twitter dan mempengaruhi bukan sahaja ratusan, malah ribuan pengguna yang lain.

Kisah menakutkan berkaitan AirAsia banyak tersebar online. Ada yang mendakwa staf-staf AirAsia sukar dihubungi dan mereka selalunya terpaksa membeli tiket lagi apabila perlu menukar tarikh pelepasan. Seorang penumpang yang marah berkata, dia terpaksa menunggu selama 2 tahun untuk mendapatkan wangnya semula dengan pelbagai alasan yang diberi AirAsia. Seorang lagi penumpang malang telah mendapati apabila sampai ke kaunter pendaftaran, ianya telah ditutup lebih awal dan staf disitu juga mengesahkan keadaan itu. Staf itu telah membuat beberapa panggilan telefon tetapi tidak dibenarkan untuk membuka kaunter itu semula. Akibatnya, penumpang tersebut sudah ketinggalan kapal terbang dan penerbangan yang menghubungkannya ke destinasi seterusnya. Lebih menyedihkan, AirAsia tidak mahu memulangkan wangnya.

Ada budaya tidak baik yang cuba memeras ugut penumpang sehinggakan memaksa mereka untuk membeli tiket lagi. Ketamakan korporat ini akan menyebabkan pengguna menjauhkan diri. Adik perempuan saya terpaksa membayar RM1000 demi mengubah tarikh pelepasannya dari KL ke Melbourne. Dia memberitahu bahawa dia akan terbang menggunakan Air Emirates mulai sekarang.

Tony Fernandez sepatutnya menagguhkan pembelian pesawat mega dan memperbaiki servis AirAsia dan tanggapan negatif masyarakat. Dia patut bangun dari mimpinya yang setiap tahun akan menjadi tahun yang paling baik buat AirAsia. Tanda-tandanya sudah ada dan AirAsia akan jatuh menjunam dan ini amat malang sekali buat jenama Malaysia yang sudah berada di persada antarabangsa.

Malaysia Chronicle

Monday, February 20, 2012

Perjuangan Yang Belum Selesai

KAMI AKAN TENTANG SIAPA SAHAJA
 YANG CUBA MENJAHANAMKAN NEGARA INI 





Dari Kerambit Assassins's:-
Tapi cuba pulak kalau kes terjadi pada bangsa aku, punyelah payah orang-orang sebangsa aku ni nak bersatu dan nak cari kata sepakat Even the smallest issues the Malay can't even settled let alone the big ones.

Sunday, February 19, 2012

Battle of Sexes 23 - All begin with MEN


Men !
Understand these !!!
Sincerely,
Women




Women! They are listening.....


Listening hard to understand...........


message leaked by men 




Saturday, February 18, 2012

Nice Reading - Between a PIG and a COW


There was once a man who was very rich and very miserly at the same time. The villagers disliked him intensely. One day he said to them, "Either you're jealous of me or you don't understand my love of money-God alone knows. But you dislike me; that much I know. When I die, I won't take anything with me. I will leave it all for others. I will make a will, and I will give everything to charity. Then everyone will be happy."


Even then people mocked and laughed at him. The rich man said to them, "What is the matter with you? Can't you wait a few years to see my money go to charity?"

The villagers didn't believe him. He said, "Do you think I'm immortal? I'll die like everyone else, and then my money will go to charities." He couldn't understand why they didn't believe him.

One day he went for a walk. All of a sudden it started raining heavily, so he took shelter under a tree. Under this tree he saw a pig and a cow. The pig and the cow entered into conversation, and the man overheard what they were saying.


The pig said to the cow, "How is it that everybody appreciates you and nobody appreciates me? When I die, I provide people with bacon, ham and sausage. People can also use my bristles. I give three or four things, whereas you give only one thing: milk. Why do people appreciate you all the time and not me?"

The cow said to the pig, "Look, I give them milk while I'm alive. They see that I am generous with what I have. But you don't give them anything while you're alive. Only after you're dead do you give ham, bacon and so forth. People don't believe in the future; they believe in the present. If you give while you are alive, people will appreciate you. It is quite simple."

From that moment on, the rich man gave all he had to the poor.

Friday, February 17, 2012

Battle of Sexes 22 - A Lebaitender & China Doll


A woman went up to the bar in a quiet rural 'takebeer' pub. She gestured alluringly to the lebai-bartender who approached her immediately. 
She seductively signaled that he should bring his face closer to hers. As he did, she gently caressed his full beard. 
'Are you the manager?' she asked, softly stroking his face with both hands. 
 'Actually, no,' he replied.  
'Can you get him for me? I need to speak to him,' she said, running her hands beyond his beard and into his hair. 
'I'm afraid I can't,' breathed the bartender.. 'Is there anything I can do?'  
'Yes. I need you to give him a message,' she continued, running her forefinger across the bartender's lip and slyly popping a couple of her fingers into his mouth and allowing him to suck them gently.  
'What should I tell him?' the bartender managed to say.  
'Tell him, There's no toilet paper, hand soap or paper towels in the ladies room.'

Thursday, February 16, 2012

PM - Hentikan Kemusnahan MAS


PLEASE SIGN THE PETITION

READ MORE ABOUT IT, HERE

To read even more about MAS-AirAsia, go to ...LISTED!!!, , click on the label "MAS"

Thank you for signing.

This is OUR national airline..!!

Wednesday, February 15, 2012

BIADAP dan Tidak Gheti Bahasa


I watched the video below, from KERAMBIT'S ASSASSINS'S   (KA) blog, HERE. KA's comment was:-
Seperti yang dinyatakan di video atas, video ini bukan versi penuh sebab salinan original berada di tangan pemilik asal yang merakamkannya iaitu Jesse Ng. Beliau bertanggungjawab mengedit dan mengupload rakaman tersebut ke dalam Youtube. One thing fishy about this case was both Jesse and Danny carries the same surname.
Let's watch the video.




My observations after watching the video (alert me if clearly I had misinterpreted anything):-
  1. First I heard a chinese guy (Danny?) shouting. Angry.
  2. Then I heard ..."ok..ok..ok..", more clearly, "OKAYYY..BYE".. Must be one of the Malay KFC's guy trying to diffuse the situation? (As they had been trained all these whiles?)
  3. Next, was a girl (of chinese ethnicity)  giggling - "Kita tunggu pun...." (not very clear).. was it "Kita tunggu pun lama?". I think the girl was also waiting for her fried chicken but obviously not "BIADAP".
  4. Watch the video at this time where it looked like KFC's guys were preventing one of their colleague from going out.....? Thing seemed to carry on as normal.
  5. Then there was a break in the video. (I read somewhere Danny left but then came in again, continued his shouting. Truly BIADAP?
  6. Next I heard a little commotion? And a few KFC's guys coming out to help diffused a situation, right? Preventing their own colleague from untoward incident.
  7. But the BIADAPness from Danny (?) continued.
  8. Watch the video! While a KFC's guy was busy controlling his colleagues, he missed another colleague who ...... BEDEBUK!!! taught the chinese guy (Danny) some manners.
  9. There you heard the girl friend (?) as well.. squealings after the BEDEBUK lesson.
  10. Watch also the other customer how he smiled. What do you think the smiling male customer's thoughts?

YOU JUDGE IT FOR YOURSELF.


Some excerpts from KA's article.

  • Sangat obviouslah beb,puak yang pertama ini berusaha sedaya-upaya untuk mempertahankan kepentingan utama yang mereka ada merangkumi isu agama, bahasa, dan hak keistimewaan bangsa mereka. Manakala, puak yang kedua pula berasal dari luar nusantara pulak punyalah liat nak berasimilasi dan tidak mahu berkompromi walaupun sudah tinggal berpuluh-puluh malah ratusan tahun di rantau ini. Sebaliknya, puak nombor dua pula beria-ria sangat nak puak nombor satu mengorbankan bukan satu tapi pelbagai kepentingan isu sensitif bagi kesenangan puak nombor dua sedangkan kepentingan puak nombor dua pulak tak boleh disentuh langsung!.
  • Sebab kalau dah biadab tak reti bersabar memang patut kena penumbuk pun. 
  • Have any of you guys ever heard the KFC's dude uttered the word 'BABI'. I'm very sure none have heard one so. The video uploader were trying to elaborate from fact to fiction by adding some spices in order to make her video 'tastier' and more appealing to her own community. 
  • Dan ini pulak komen yang menyusul selepas video itu disebarkan di Youtube oleh pihak yang mengaku saksi di tempat kejadian.
Korang tau apa jadi dengan komen di atas, ianya dipadamkan terus oleh Jesse Ng aka Jess6366. Lihatlah betapa kiasunya dia mempertahankan tindakan bangang Danny Ng memaki hamun pekerja KFC itu. 

  • Ini pulak aku jumpa dari sebuah website portal media yang berpangkalan di People Republic of China. One comment seems to be very obvious. Nak baca selanjutnya boleh di SINI.



(ORANG MALAYSIA TIDAK EXPECT ORANG CHINA ASING UNTUk TAHU BERBAHASA MALAYSIA)



Tuesday, February 14, 2012

Nak Sabotaj?


Betulkah khabarnya, jari kita akan dicalit juga dengan dakwat kekal dalam PRU yang akan datang?


Sudah ramai jurublog-jurublog yang menulis dan berhujah, mengatakan tindakan ini adalah suatu tindakan mundur kebelakang, setaraf dengan negara-negara yang belum maju dalam soal perlaksanaan pilihanraya umum. Tidak kurang memberikan bukti-bukti termasuk paparan video yang menunjukkan bagaimana dakwat yang kononnya kekal ini boleh dilunturkan dengan mudah. Ada juga yang melihat isu ini sebagai kelemahan ketara di pihak gomen yang tidak habis-habis "tunduk mengalah" setiap kali kena "salak" oleh pihak sebelah sana. Jadi, tidak payahlah diulas lagi dari sudut-sudut ini.

Pada pendapat anda, golongan manakah yang paling sensitif  dengan isu "dakwat kekal" ini? Tentu sekali golongan yang khuatir samada "air sembahyang" atau "wudhuk" yang mereka ambil itu "sah" ataupun "tidak sah" yang seterusnya menentukan samada "sembahyang" atau "solat" mereka itu "sah" ataupun "batal", bukan? Biarpun sekoyan mana fatwa-fatwi dikeluarkan mengenai isu ini, kekhuatiran itu akan tetap menyelubungi mereka. Jadi apakah tindakan yang mungkin sekali mereka ambil apabila berada dalam keadaan keraguan sebegini yang melibatkan secara langsung "solat" mereka? 

Sekalipun didakwa bahawa "dakwat kekal" ini begitu senang untuk dilunturkan, adakah anda terfikir bahawa golongan ini akan benar-benar turun mengundi dan selepas itu bersusah payah melunturkan "dakwat kekal" yang tercalit itu? Paling lucu dan tidak masuk akal adalah, apa jadahnya "dakwat kekal" kalau ianya senang dilunturkan? (Tertakluk kepada fatwa-fatwi yang dikeluarkan), kalau sememangnya dakwat itu kekal, sah ke solat pengundi-pengundi pada hari itu? Maghrib, isya dan subuh (esoknya) tentunya "gone" apabila pengundi keluar mengundi LEWAT selepas asar. Bagaimana pula kalau terlewat sampai ke tempat mengundi apabila turun lewat?

Walau apapun fatwa-fatwi yang dikeluarkan, mampukah ianya menghapuskan keraguan yang menyelubungi? Ini soal "solat", bukan main-main. Adalah lebih baik untuk "be safe than sorry", rasanya.

Adakah mereka akan turun mengundi dan tidak kisah jari mereka dicalit dengan "dakwat kekal"? Ataupun, mereka tidak sanggup berada di dalam keraguan apabila ianya melibatkan "solat" lalu memilih "solat" dari turun mengundi?

Anda sudah tentu tahu siapa mereka ini. Biar apapun fahaman atau dokongan politik mereka, sudah tentu dalam soal "solat", mereka-mereka ini tidak akan berkompromi. Bukankah mereka-mereka ini terdiri dari golongan majoriti pengundi di negara ini? Bukankah undi mereka-mereka ini yang menjadi penentu kerajaan yang memerintah? Bukankah mereka-mereka ini yang mengangkat kerajaan yang ada pada hari ini?

Habis itu, bagaimana kalau mereka-mereka ini tidak sanggup turun mengundi dek isu "dakwat kekal" ini?  Mungkinkah peratusan keluar mengundi akan terjejas sedangkan peratusan keluar mengundi yang tinggi amatlah diharapkan?

Tetapi ada juga kedengaran sebahagian daripada mereka-mereka ini sanggup melakukan apa saja termasuk membelakangi agama demi Putrajaya. Antaranya seperti mengkafirkan sesama sendiri, sembahyang dua imam, membela kelakuan seks songsang biarpun dengan suami orang, menyokong "seksualiti merdeka", sokongan kuat kepada peliwat, pencemaran masjid/surau dengan pakaian tidak sopan dan ceramah politik dan bermacam-macam lagi yang kadang-kadang sungguh "un-sangka-rable", apatah lagi yang melakukan semuanya ini memakai semutar dan serban. Jadi apalah isu "calit jari" kepada golongan ini berbanding dengan undi ke Putrajaya.

Jadi parti politik belah manakah manakah yang bakal meraih keuntungan dari isu "dakwat kekal" ini?

Ataupun gomen yang memerintah sekarang ini tidak lagi memandang lagi kepada Melayu - MALAYsia, yang majoriti penduduknya, bahasa kebangsaan, adat budayanya semuanya berteraskan kepada Melayu? Gomen yang memerintah lebih percaya kepada undi kaum lain untuk kekal berkuasa? Sebab itu bagai nak rak dijunjungnya sekolah vernakular, bahasa yang pelbagai bukan SATU BAHASA, sehingga ada saman mahkamahpun hendak dibuat dalam bahasa asing yang tidak selaras dengan Akta Bahasa Kebangsaan? Apahal semuanya ini? Mencelarukan MALAYsia kerana nak raih undi?

Lantak pi lah.... kata orang-orang Melayu (...KUT?)



Sunday, February 12, 2012

Saturday, February 11, 2012

Then And Now



BORDER LESS WORLD?





Remember those days at school's field?


TODAY'S PUNISHMENT




Celebrating Birthdays




PLASMA TUMMY





LIBERALISASI ?


OUR EDUCATION SYSTEM, TODAY


Friday, February 10, 2012

Bandar-bandar dan pekan-pekan koboi


Beberapa tahun dahulu, saya sesat mencari sebuah kedai di sebuah kawasan yang belum pernah saya kunjungi sebelumnya. Hanya berpandukan kepada alamat perniagaan yang tertera di kad bisnes.

Untuk sampai ke kawasan tidaklah susah, tapi bila sampai kat sana, saya berpusing-pusing beberapa kali mencari jalan di mana kedai itu terletak. Akhirnya, setelah menelefon tuan punyai kedai, sampai juga saya ke kedainya. Papan tanda nama jalan berkenaan penuh bertempek-tempek dengan iklan-iklan pinjam duit.

Di bawah ini foto-foto yang diambil minggu lepas d sekitar KL/Selangor. Satu di TTDI, satu di Damansara PJ dan satu lagi di Pekan Salak, Selangor.

Apakah maksudnya ini?
  • Hendak mengiklan?
  • Yang berkenaan tidak sempurna dalam tugasannya?
  • Nak tunjuk gangsters?
  • Yang berkenaan sudah tidak berdaya bertugas lagi?
  • Yang berkenaan diancam oleh gangsters?
  • Pihak berkuasa tidak dapat berbuat apa-apa lagi?
Apa-apa pun, renung-renungilah apa implikasinya terhadap negara. Apakah pandangan orang luar terhadap kita. Pengotor? Tiada undang-undang? Koboi?

(Mesin Air Mineral Yang Sudah Penuh Bertampal)

(Seolah-olah dah jadi papan iklan pula)

(Imej kurang memuaskan semasa menunggu lampu hijau)
Kalau benarlah ianya telah mengancam tugasan pegawai-pegawai penguatkuasa, ini bukan saja setakat "merosakkan harta benda awam", tetapi telah juga memasuki fasa jenayah berat - "mengancam keselamatan pegawai-pegawai penguatkuasa".

Nombor telefon pun jenuh tertera, bertempek-tempek. Tak boleh ambil tindakan yang tegas, once for all ke?


Thursday, February 9, 2012

Requiem for a dream: Life on the Cambodian Rubbish Dump


(Sifting for food at a Cambodian rubbish dump)
Just 30 kilometres from Cambodia's world famous Angkor temples is an astounding sight tourists don't see. Tucked away from foreign eyes on the outskirts of Siem Reap is a community of about 500 people who live - or survive - in a rubbish dump. Spanish photojournalist Omar Havana spent seven months from October 2010 to April 2011 getting to know the people at the dump and documenting their lives.  He says what he saw was was "from another world", but that the people are happy. Here Havana shares his photos and stories with ABC News Online.

One day in Cambodia a boy told me he had been living for many years in the rubbish dumps. I tried hard to get permission to visit them but I didn’t, so I made the decision to go without permission. What I saw there was from another world.

In total there are about 500 people working there, most of whom also live, sleep, eat and drink there. After working for several months in the dumps I even saw a child birth.
( A woman feeds a baby under a shelter at the dump)
(A boy scales a bin in search of food)
 With 34 per cent of the total population living on less than $1 a day, those in the dumps, at least they can find food and shelter. They earn about 35 cents per day for 14 hours' work.

(A young girl smiles, surrounded by wate)
They are nomads. They move from dump to dump when the one they're at is full, normally every four years or so. Their whole life they are living in the dumps; they just move from one to another. 

They are normal people. Most of the little children are aged between three and 15 and they are always smiling - that was what shocked me most.

The smell is so strong that it gets into your throat. You can taste the smell. Your eyes become full of tears. It is awful, but with time you get used to it.
People scrounge for food as fresh waste arrives
One day a little boy carrying a bag of blood asked me why the people in my country never smile. I didn’t know what to answer. While he looked at the blood he was carrying as a treasure to eat, he explained to me 'I smile all the time, I’m lucky. Today I’m going to eat this and tomorrow I will see the sun again'.

They seem immune from the rubbish. Normal sickness is rare; more common is diarrhoea and stomach illness or colds. Something very common there is to suffer cuts and bruises, as most of the children are barefoot in the middle of tonnes of rubbish.
(Two young friends embrace)
Basically the dump is their shopping centre. Everything that they need to survive comes from the dump. They always tell me that they are lucky if they find bananas because they are clean under the skin.

(A woman fetches water)
The rubbish is coming from Siem Reap, the main tourist city in Cambodia, where there are many hotels including a few that have rooms for over $1,500 a night. It is a city of almost 150,000 people.

The rubbish is coming from Siem Reap, the main tourist city in Cambodia, where there are many hotels including a few that have rooms for over $1,500 a night. It is a city of almost 150,000 people.
(Pile of scraps at a Cambodian rubbish dump)

They deserve to be known, they deserved to have a voice, and I think their smiles are the best way they can show themselves. They are happy just because tomorrow they will see the sun.


(A young girl sits among the rubbish)




I have to be honest, I didn’t find that place sad. I was happy every time that I was with the people living there.


( Girl laughs while rummaging for food)
The sadness and the tears come after, when you are in your hotel room surrounded by material things and you don’t see the smiles and the faces of the people living there come to your memory - that is when the sadness invades you.
( Group of kids at a Cambodian rubbish dump)
I call Cambodia the Forgotten World. With photography we cannot change the world, but we can change minds and touch hearts. That is the reason why I’m a photographer ... to give a voice to those in silence.


Video filmed in 2011 in Cambodia by Omar Havana






And something about Gross National Happiness (GNH)...

Wednesday, February 8, 2012

UPDATE : Tiada Ribut Taufan Yang Datang Melanda..


Petikan dari artikel C.O.K.A.M yang telahpun diterbitkan minggu lepas di ...LISTED!!! Adakah ini yang dikatakan "saling memahami" dan "toleransi" yang dianjurkan oleh 1-Malaysia?


COKAM

Pemberian Ang Pow dalam sampul putih oleh Ibrahim Ali telah dibincangkan dengan begitu meluas samada oleh Parti Komponen BN seperti GERAKAN dan MCA ataupun oleh Parti Komponen PR seperti DAP, dianggap sebagai menghina orang Cina. 
Namun demikian, apa yang berlaku apabila budaya dan adat resam malahan hukum orang Melayu Islam dicemar oleh mereka. Contohnya seorang bukan Islam yang bersenam robik di dalam kawasan masjid, malahan memberi tazkirah di dalam masjid, ataupun mengagihkan daging korban, bukankah ini merupakan budaya dan adat resam orang Melayu sejak berzaman lamanya. Kenapa DAP, GERAKAN atau MCA tidak menghentam pencemaran budaya ini.


Sudah terang lagi bersuluh, budaya dan adat resam orang melayu boleh dicemari oleh orang Cina dengan disokong oleh orang melayu sendiri tetapi budaya orang Cina tidak sekali-kali boleh dicemari atau disentuh oleh orang melayu.



Artikel asal : Tiada Ribut Taufan Yang Datang Melanda..

Itulah...

Nampaknya memang "one-way street" sahaja... hormat, understanding, toleransi, acceptance hanya laku kepada sebelah pihak sahaja... 1-Malaysia kita!!

Posting yang saya terbitkan minggu lepas, selepas membaca artikel KEMPEN SSS, "Racism In Broad Day Light", yang in turn memetik posting JUST READ! sebelumnya itu, tidak mengundang sebarang angin. Usahkan ribut taufan, angin sepoi-sepoi bahasa pun tak terasa..

Tidak seperti insiden Cikgu Siti Inshah, pengetua di utara (?), Nasir Safar (?) pegawai PM ataupun Penolong Pengarah BTN. Nasir Safar terpaksa meletak jawatan selepas ribut taufan melanda sejurus beliau "tersalah cakap" dalam sebuah majlis. Cikgu Siti Inshah, diarahkan bertukar (?) dan dihinakan dengan pembikinan video Nah! SUCK! oleh ikon kelainan 1-Malaysia.

Seminggu berlalu, tidak juga nampak bloggers bising-bising pasal isu yang mulanya di highlight kan oleh JUST READ!. Tak nampak bloggers bising-bising dalam "...LISTED!!! - The Voices Around Blogmark", tak seperti masa ribut-ribut masa insiden Cikgu Siti Inshah dan yang lain-lain tu dulu.

Ketuanan Melayu yang DIBELITKAN mengalahkan ular sawa itu adalah yang INI. Habis busuk nama Melayu, biarpun berbuih mulut cuba menerangkan kepada yang TAK FAHAM BAHASA (kebangsaan) yang Ketuanan Melayu bukan bermaksud "aku tuan, kau pulak kuli batak". Kata orang Kelantan, "TOK GHETI BASO!!". Ketuanan Cina macamana pulak nak belit nih?

Tuesday, February 7, 2012

Living The Life


Visit HERE too!!!!

If you are not expecting anything in life, 
Then you are living the life ...  (Behind The Veil)


Monday, February 6, 2012

Armchair Voters

Ini adalah artikel yang diterbitkan oleh JUST MY THOUGHTS.




Mengenai "Armchair Voters" ini, di mana "they did not have to bear the the consequences of their voting preferences", ramai yang telah memperkatakan mengenai perkara ini.

Pernah terdengar ada orang Kelantan komen lebihkurang seperti berikut:-
Kau sedap-sedap dok di KL. Time mengundi kau balik ke sini undi parti YANG ITU. Yang merananya kami di sini. Kau bukannya merasa apa yang kami rasa di sini sebab lepas mengundi kau terus balik KL hidup selesa di sana. Pi lah undi di KL tu, jangan balik undi parti haprak kau tu kat sini!
Yang ironinya, kawasan kawan di KL (actually Selangor) tu diwakili oleh wakil rakyat dari parti lawan kepada parti yang dikatakan "haprak" itu.

Related Posts with Thumbnails