Tuesday, October 19, 2010

Taukeh Besar & Ikan Panggang


Saya terbaca berita Sin Chew Daily yang diberikan tajuk "Shame on you Malaysia for being on human-trafficking blacklist".

Berita ditulis bermula dengan perenggan ini:-
"How serious is human trafficking in Malaysia? The detention of seven immigration officers and two foreigners under the Internal Securty Act (ISA)...."
Cuba baca lagi ayat-ayat lain yang ditulis untuk menonjolkan pihak yang bersalah/"culprit":-
"Corruption among immigration and law enforcement officers....."

"...some immigration officers at the Pulau Ketam jetty were bribed with RM60,000 monthly to allow the illegal immigrants to access the island freely. A group of officers was arrested by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) while 20 other officers were transferred."

"...In fact , it is not the first time for the Immigration to be accused of human trafficking. The 2009 US State Department Trafficking in Human Persons (TIP) Report had pointed out that some Malaysian immigration officers have involved in human trafficking and extorted Burmese refugees."
Saya menyokong perenggan ini yang ada mengulas tentang "the roots of the problem". Tetapi sejauh manakah berita yang ditulis ini menekankan kepada "the roots" itu?
"However, invoking the ISA might only achieve a short-term deterrent effect, and not get to the roots of the problem. The government still needs to take drastic measures to eliminate the black sheep and resolve problems in the public domain, including corruption and lack of discipline, to curb human trafficking."
Walaupun yang mungkin menjadi "the roots of the problem" ada juga disebut, tetapi ia nampaknya disebut secara "pasif" dan sepintas lalu tanpa penekanan yang sewajarnya:-
"...Malaysian immigration officers sold the refugees for about US$200 per person to human trafficking syndicates.."

"Corruption among officials has allowed trafficking syndicates to exploit, abuse and harm illegal workers.."
Sekarang mari kita tengok pihak mana yang bertanggungjawab (dari kacamata Sin Chew Daily) ke atas salahlaku "officers" yang ditonjolkan sebagai "culprit" di dalam perenggan-perenggan di atas:-
"Had the MACC been sleeping all the while when immigration officials were taking bribes over all these years?"

"It has proven the loose discipline in Malaysia immigration.."

"...Therefore, the authorities are considered to have acted slow as the involving officers had gone scot-free for some time.."
Antara lain yang dibabitkan sebagai pihak-pihak yang bertanggungjawab ke atas gejala ini adalah Menteri KDN dan Ketua Setiausaha Kementerian, yang mana kesemuanya ini boleh diringkaskan kepada satu perkataan saja, "KERAJAAN".

Kakitangan kerajaan yang "rasuah" dan pihak berkuasa kerajaan (yang sepatutnya bertanggungjawab menghapuskan "rasuah" ini) tidak melaksanakan tanggungjawab masing-masing. Bukankah ini  "irama-irama merdu" yang sering kita diperdengarkan oleh pihak-pihak tertentu? Seringkah kita diperdengarkan dengan "irama-irama merdu" jika sekiranya ia membabitkan pihak bukan-kerajaan? Pernahkah "the roots of the problem" ini masuk dalam "block-buster top 10 chart" untuk diperbincangkan? 

Nak tanya.

Adakah kerja-kerja menyeludup orang secara haram ini (sudah tentunya tujuan kerja haram ini adalah untuk mengautkan wang yang banyak) merupakan kerja-kerja seorang pegawai imigresen? Ataupun pegawai itu telah diPERALATkan? telah diPANCING? telah diGODA dengan Ikan Panggang Yang Yum-Yum?

Kenapa fokus benar kepada kucing yang sentiasa mengintai  peluang kepada ikan panggang yang tidak ditudung dengan saji?

Kenapa tidak heret "Chef" (TAUKEH BESAR) yang masak panggang ikan itu tetapi sengaja biarkan ianya terdedah di atas meja. Kenapa dibiarkan "Chef" (TAUKEH BESAR) itu menggoda kucing supaya melompat ke atas meja dan menerkam kepada ikan panggang itu?

Kenapa nak tonjolkan semua orang termasuk kucing, pembantu dapur dan lain-lain TETAPI tidak "Chef" (TAUKEH BESAR) itu sendiri apabila ikan panggang dibaham oleh kucing? Bukankah "Chef" (TAUKEH BESAR) yang memasak berekor-ekor ikan panggang sehari itu adalah sebenarnya "the roots of the problem"? Sekiranya "Chef" (TAUKEH BESAR) ini tidak diambil tindakan sewajarnya, janganlah hairan apabila terdapat semakin banyak kucing-kucing berkeliaran diluar dapur.

Cuba baca berita yang ditulis oleh Utusan Online DI SINI. Apa pendapat anda? Adakah ianya bersifat lebih kepada "melaporkan" atau juga bersifat sama seperti Sin Chew Daily yang nampaknya cuba menuding jari? Anda nilaikanlah sendiri.

Siapa yang membawa masuk dan  menyuburkan "BUDAYA KOW TIM" ini? These classics are not to be missed, trust me! :-

Related Posts with Thumbnails