Wednesday, February 16, 2011

Orang Malaysia? errr... siapa mereka itu?

Siapa Orang Malaysia tu?
What then is the Malaysian race?
What language should a Malaysian speak?
What culture and mannerisms?
What shared values and philosophies?
What inner-consciousness?
What sense of shared identity?
What sense of shared destiny?
Fundamentally, a member of the Bangsa Malaysia should speak the national language of the Federation, Bahasa Malaysia, fluently and as a primary language; be fully versed with adat-adat and tatasusila orang Melayu and other Bumiputras of the Federation; demonstrates respect and deference to Islam as the official religion of the Federation and exhibit traits and mannerisms acceptable to the Malays and other Bumiputras. Non-Malay members of this Bangsa Malaysia may speak in their own dialects in private and may practise their own cultures and religions in the private confines of their community. Also, Budaya Malaysia is based on the budaya of the Malays and other Bumiputras of the Federation – in their various representations.
And the Education System is based on a single, unified Sekolah Kebangsaan system with Bahasa Malaysia as the primary language of instruction.
Later, upon satisfactory cohesion and amalgamation of the Malaysian populace into a truly united Bangsa Malaysia, then by law, ALL references to race and ethnicity in our daily activities should be forbidden.

Di atas itu adalah "standard definition" mana-mana bangsa yang ada di dunia ini. Tukar saja perkataan "Malaysia / Malay" kepada "Amerika / American" maka itulah, secara amnya, definisi bangsa Amerika. Tukar pula kepada "France / French" maka itulah bangsa Perancis, begitu juga "China / Chinese" maka itulah bangsa Cina. Bukannya payah benar nak faham kan?

Sebenarnya saya nak bercerita pengalaman di KLIA baru-baru ini, semasa menghantar/mengiringi anak saudara mara yang berlepas ke Australia melanjutkan pelajarannya. Sampai kepada kumpulan pelajar yang nak berlepas ke Australia itu, saya bertanya:-

"Ini student exchange program ke ni ? Ramai student cina dalam kumpulan ni?"
"Bukan! Semuanya ini pelajar Malaysia yang akan ke Australia bawah tajaan JPA. Lapan orang semuanya"

"Biasiswa? Tajaan penuh JPA?"
"Ya! 7 cina, 1 Melayu"

"Wah! satu kelainan yang ketara nampaknya! Selalunya semua Melayu dan Bumiputera yang ditaja JPA.. Ingat tadi exchange program dengan kerajaan cina, sebab semuanya bercakap cina."

Lepas itu, pelajar-pelajar tersebut berkumpul untuk menerima arahan selanjutnya dari pegawai JPA (saya agak). Hmmm... faham pula bahasa Kebangsaan yang dituturkan oleh pegawai tersebut. Siap bertutur bahasa Kebangsaan lagi pulak tu. (terbayang wajah manis Pang Chin Fei sedang membaca berita TV3)


Itu cerita pertama. Yang ini cerita kedua.

Setelah saudara tadi masuk untuk berlepas ke Australia, saya menuju ke tempat letak kereta dengan melintasi ruang kaunter pendaftaran masuk di ruang balai berlepas. Sekumpulan orang yang berpakaian menarik hati saya ada di situ. Nak kata orang asing, muka macam Melayu. Lalu saya menegur salah seorangdaripadanya:-
"Nak ke mana ni?"
"Ke Turki"
Oh! Orang yang bercakap bahasa Melayu Orang Malaysia la tu! Tapi pakaiannya bukan pula pakaian baju Melayu yang lengkap dengan sampin. Bukan seorang yang pakai, malahan kesemua dalam kumpulan itu memakai fesyen pakaian yang jelas bukan fesyen pakaian tradisi ataupun yang melambangkan identiti orang Malaysia (ataupun orang Melayu). Gambar fesyen pakaian yang dipakai oleh mereka yang dapat saya cari di internet adalah seperti dalam imej-imej di bawah ini.



Saya rasa, fesyen pakaian itu lebih mirip kepada identiti pakaian orang dari turki? 

Hmmm... selepas membuat carian imej-imej di atas, terdetik pula saya, agaknya orang Melayu ini mengaitrapat "style pakaian" dengan "kewarakan agama". Saya rasa style di atas adalah orang-orang "religious" turki yang memakainya di Turki. Dari kalangan yang dikatakan "sufism" agaknya. Orang-orang Melayu di Malaysia lebih pantas berpakaian identiti keagamaan orang lain seperti imej di atas. Kalau yang belajar kat Mesir, maka mereka akan berpakaian "ala religious Mesir". Yang memakai "style Pak Arab" tu sudah agak biasa rasanya. Bila "religious" mereka lebih berbangga untuk mengenakan "style" pakaian orang asing. Apakah maksudnya ini? Apabila seseorang itu "religious" dan tidak pula berbangga dengan pakaian "style Melayu atau Malaysia" di airpoirt-airport negara asing, adakah bermakna pakaian "style ala Melayu atau Malaysia" itu tidak "religious"? Adakah "kewarakan" dicerminkan melalui pakaian yang berfesyen tertentu? Hmm... wondering.... apa pula "style" pakaian Nabi Muhamad, kalaulah benar-benar nak ikut "sunnah" Baginda. Banyak jenis ke "style" pakaian Baginda? Itu baru satu bab.... bab pakaian.... kalau nak mengikuti jejak langkah Nabi Muhamad satu persatu. Lagipun, siapa pada hari ini yang benar-benar dapat mengatakan dengan begitu yakin, bahawa Nabi Muhamad melakukannya begini dan begitu, yang benar-benar original, asli, tanpa sebarang tokok tambah atau pengurangan. Benar-benar EXACTLY macam Nabi buat, right on the dot ?!! Ada orang yang benar-benar tengok "first hand" bagaimana caranya yang Nabi buat? Ataupun hanya mendengar kata orang lain saja?

Masa pengakap dahulu pernah bermain "game" ramai-ramai beratur, lalu orang pertama di hadapan membuat sebuah cerita. Cerita ini kemudianya di "pass" kan ke belakang dari mulut ke mulut. Dengar apa jadi pada cerita itu apabila ianya diceritakan oleh orang yang penghabisan di belakang sekali. Cerita burung yang terbang (masa kat depan sekali tu) dah jadi ikan yang berenang ke apabila tiba di belakang? Itu baru pengalaman yang berlaku pada masa yang hampir sama (lebihkurang setengah jam), tempat yang sama dan mungkin hanya melibatkan 20 - 30 orang. Bayangkan sebuah pengalaman yang berlaku beribu-ribu tahun dahulu, merentasi benua, entah berapa juta atau billion orang, yang diceritakan oleh orang yang ada pada hari ini, di masa ini, di tempat ini, hasil dari penceritaan turun temurun dari mulut ke mulut.

Dah melalut kemana pulak saya ni....

Oh ya.. siapa orang Malaysia itu? Adakah mereka yang memegang myKad tapi bercakap bahasa cina? Adakah mereka berupa Melayu tapi bangga berpakaian Turki? Pernah lihat orang Turki begitu bangga sekali mengenakan baju melayu dan sampin di airport Turki? Pernah terserempak orang cina komunis galak bertutur bahasa Malaysia di airport Beijing?

Entahlah... mungkin ada eloknya Malaysia ini di "definasi" kan semula. Sementara nak sampai kepada identiti bangsa Malaysia yang sebenarnya, eloklah Malaysia ini dikenali sebagai gagasan Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Kembalikan bumi Semenanjung kepada orang Melayu dan orang Aslinya, Sabah & Sarawak kepada bumiputeranya masing-masing. Orang Melayu, bumiputera Sabah & Sarawak lebih prihatin dalam menjaga identiti dan adat resam masing-masing. Biarkan orang Melayu Semenanjung, Orang Sabah dan Orang Sarawak berkomunikasi sesama mereka dengan satu Bahasa, sementara menunggu orang-orang lain "melepaskan" identiti nenek moyang mereka untuk "mendakap" identiti MALAYsia, barulah kita kenalkan semula negara MALAYsia dan bangsa MALAYsia ini. Kita sekarang masih "dirojakkan" oleh orang-orang yang kononnya bertaraf warga negara, tetapi tegar menjunjung langit negara asing. Tidak kurang juga kita semakin "dirojakkan" oleh penguasa-penguasa negara yang nampaknya "tiada kuasa" untuk menegakkan Artikel 152 Perlembagaan dan memperkasakan identiti MALAYsia dari hari ke sehari.

"Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara"

Related Posts with Thumbnails