Thursday, March 3, 2011

Selagi Bangsa Malaysia Bukan Berbangsa Malaysia

*edited - 11 AM (originally posted at 9:28AM)*

Blogger santai DINTURTLE - Blogger Parti Melayu memuatkan sebuah artikel yang bertajuk "Usul DiTiadakan Ruangan Kaum Dalam Borang Oleh Yayasan 1Malaysia".

Ringkasnya, ruangan atau kotak bertanyakan soal "bangsa" itu ditiadakan. Selalunya kita akan mengisi atau 'tick' ruangan ini sebagai "Melayu", "Bumiputera", "Cina", "India", atau "Lain-lain".

Kalau ianya berkenaan "Bangsa", saya setuju! Mana ada bangsa lain di negara ini selain dari Bangsa Malaysia? Tak kan Bangsa Amerika kut? Atau Bangsa Jerman? Tentu sekali tidak Bangsa Perancis kan?

Tetapi setakat hari ini, segala borang-borang dan sebagainya itu WAJIB ada pertanyaan mengenai "Kaum", "Etnik" ataupun "Keturunan", kalaupun hendak dibuang pertanyaan mengenai "Bangsa" itu. Mengapa? Salah satu daripada alasan saya adalah, kita masih perlu membezakan yang mana satukah di antara kita ini adalah rakyat Malaysia dan yang mana satukah pula bukan rakyat Malaysia.

Berjumpa dengan sebahagian daripada mereka-mereka ini, tidak kiralah di pusat-pusat membeli belah ke, kedai-kedai mamak teh tarik ke atau tempat-tempat awam yang lain seperti taman-taman, adalah masih sukar bagi saya untuk memastikan samada mereka ini rakyat Malaysia berketurunan cina ataupun india ke ataupun mereka ini tapi sebenarnya pelancong dari negara Cina atau India. Mereka bercakap cina, mereka bercakap india dan lagipun saya tiada kuasa macam polis untuk suruh mereka tunjukkan myKAD jika sekiranya saya ingin benar-benar memastikan keadaan ini. Kalau pelancong tak apalah juga, kalau dibuatkan tongkang mari? Seludup masuk?Ada jaminan 45,000 yang dibawa masuk ini tidak "terlepas" lari selepas tamat tempoh masuk dan perlu pulang ke negara asal? Ataupun nak ulang balik sejarah, jadi macam kes British bawa masuk buruh-buruh dulu, kemudian tak mahu balik ke negara asal. Orang Melayupun bermurah hati setuju dengan "taraf kerakyatan" free? Perkara ini tidaklah orang Melayu nak bangkit sangat kalau hari ini mereka-mereka ini tidak celupar mulut, tahu mengenang budi. Inikan tidak!, bagaikan melepas anjing yang tersepit! Lebih 50 tahun di sini, bahasa Kebangsaan pun langsung tidak dihormati. Rakyat Malaysia konon!

Hari ini kita agaknya masih keliru. Bukan saja kita, pemimpin 1Malaysia pun saya rasa masih keliru haru biru kerana masih ada yang bergelar bangsa cina dan bangsa india di negara ini. Saban hari, di merata ceruk bumi negara ini, orang-orang asing ini "berkomunikasi" dengan bahasa masing-masing, yakni bahasa-bahasa ASING. Kalau mereka ini orang Malaysia, sudah tentu mereka mendahulukan serta mendaulatkan bahasa Kebangsaan negara ini dalam komunikasi seharian.

Itu baru bab bercakap sesama sendiri. Orang asing dengan bahasa asingnya dan orang Malaysia dengan bahasa Melayunya. Belum lagi masuk bab papan tanda awam, iklan, komunikasi rasmi seharian dan sebagainya itu. Saudara DinTurtle ada juga menyentuh soal bahasa dan bank-bank komersil. Baru semalam saya menerima kertas iklan sebuah bank komersil di sini yang menggunakan hanya bahasa Inggeris dan bahasa Mandarin untuk menyampaikan maklumat iklannya. Minggu lepas guna telefon. Dengar jawapan "otomatik" berupa "recording" yang bermula dengan Bahasa Inggeris, diikuti dengan Bahasa Mandarin, kemudian barulah sampai giliran bahasa Kebangsaan pula. Kalau yang faham bahasa Kebangsaan saja, terpaksalah menunggu dulu baru tahu butang mana yang hendak ditekan. Begini ke kerajaan Malaysia membiarkan rakyat sendiri dilayan oleh PENDATANG-PENDATANG yang beroperasi di sini?

The CIMB Chairman  said this:-
(image credit - "CartoonStock.com" as displayed)
Begitu kelirunya kita dengan identiti bangsa negara ini. Masing-masing "TERTIPU" termasuk pemimpin-pemimpin besar kita sekali tentang bahasa dan identiti asing ini. Setahu saya orang-orang berketurunan cina di negara ini berkomunikasi (sepatutnya secara "private") dengan lidah ibunda, (dialect) yakni hokkien ke,  cantonese ke dsb. Mereka sendiri tidak fasih bahasa kebangsaan negara Cina Komunis tu, bahasa Mandarin. Seperti juga orang-orang berketurunan india, orang-orang Kelate, Nogoghi, Ganung, Utagha dsb. Bila orang-orang berbangsa Malaysia yang begitu "DIVERSE" ini bertemu sesama mereka, mereka akan ber "UNITY" berkomunikasi sesama mereka dengan SATU (1) bahasa standard, iaitu bahasa Kebangsaan. Barulah dikatakan "1Malaysia Unity in Diversity", tak gitu?

Inikan tidak. Pemimpin 1Malaysia (excuse me? what is 1Malaysia???)  membelakangi bahasa Kebangsaan dan mempromosi bahasa kebangsaan Cina Komunis. Membela dengan begitu tegar sekali pulak tu sekolah-sekolah vernakular yang "menendang" bahasa kebangsaan negara ini tetapi "menjunjung" bahasa kebangsaan negara-negara asing. 1Malaysia?

Tapi Chandra Muzaffar ada pula buat statement sebegini:- (Baca sepenuhnya DI SINI)
the pronounced push for Chinese primary and secondary education within the Chinese community, in contrast to its passive approach to education in the national language, has created a great deal of disillusionment among Malays who feel that the former are not inclined towards integration that acknowledges the identity of the land.
Kenapa cepat sangat mengusul nak buang "bangsa" dalam borang-borang tu? Kenapa tidak diusulkan pertanyaan seperti, "Bahasa Komunikasi Anda?" atau "Bahasa Yang Anda Faham", sebaik saja seseorang itu "tick" kewarnegaraan dalam borang-borang tersebut? Ni.. nak copy-paste sebuah komen yang saya dapati dari laman KEMPEN SSS:-
kuman

Mereka ini mengaku menjadi rakyat Malaysia apabila ia mendatangkan kemudahan (“convenience”) untuk mereka saja. Baru-baru ini saya menonton rancangan TV “Nothing to Declare” mengenai kawalan imigresen dan kastam di lapangan-lapangan terbang antarabangsa di Australia. Jika Tuan-Tuan mengikuti siri berkenaan, Tuan-Tuan akan dapati semakin banyak kes-kes cubaan penipuan oleh pelawat-pelawat dari Malaysia, yang kebanyakannya dari kaum cina.
Mereka ini datang nak bekerja secara haram dengan menggunakan visa pelancong. Bila disoal oleh pegawai imigresen, mereka tak tahu berbahasa Inggeris dan perlukan khidmat penterjemah. Bila ditanya rakyat negara mana, dengan selamba mereka menjawab rakyat Malaysia. Ada satu kes, apabila diberitahu bahawa dia tak boleh masuk Australia kerana disyaki nak bekerja secara haram, maka si cina ni cuba deal dengan menawarkan agar passportnya disimpan oleh imigresen asalkan dia dapat masuk Australia. Nah lihatlah, betapa murahnya nilai passport Malaysia (dan nilai-nilai kewarganegaraan) buat mereka ini.
(image credit - "CartoonStock.com" as displayed)
Orang Malaysia ke ni? Buat busuk nama negara saja! Eh! Apa jadi dengan "HU-HA" negara Britain yang dulunya nak kenakan "VISA" kepada rakyat Malaysia apabila nak masuk negara mereka itu? Banyak kes-kes "orang Malaysia" masuk ke sana dan duduk secara haram. Ada yang koyak paspot lagipun! Bikin susah orang lain saja! Rakyat 1Malaysia ke ni? Memang betullah dabik diri jadi rakyat Malaysia untuk convenience sahaja, bergelar rakyat Malaysia selagi boleh makan, kencing dan berak sahaja. Selebih dari itu, HARAM nak mengaku! Bersemangat nasional dan patriotik sungguh mereka-mereka ini.

Yayasan 1Malaysia.... Pemimpin 1Malaysia !!! Boleh tak pastikan dulu pencapaian slogan murni ini, "SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA" dulu sebelum nak usulkan soal "bangsa" dalam borang-borang tu? Sebelum nak bergendang dengan "Unity in Diversity" tu?



Fundamentally, a member of the Bangsa Malaysia should speak the national language of the Federation, Bahasa Malaysia, fluently and as a primary language; be fully versed with adat-adat and tatasusila orang Melayu and other Bumiputras of the Federation; demonstrates respect and deference to Islam as the official religion of the Federation and exhibit traits and mannerisms acceptable to the Malays and other Bumiputras. Non-Malay members of this Bangsa Malaysia may speak in their own dialects in private and may practise their own cultures and religions in the private confines of their community. Also, Budaya Malaysia is based on the budaya of the Malays and other Bumiputras of the Federation – in their various representations.
And the Education System is based on a single, unified Sekolah Kebangsaan system with Bahasa Malaysia as the primary language of instruction.
Later, upon satisfactory cohesion and amalgamation of the Malaysian populace into a truly united Bangsa Malaysia, then by law, ALL references to race and ethnicity in our daily activities should be forbidden.
Related Posts with Thumbnails