Tuesday, February 28, 2012

Musim PRU - Ada harapan tak?


Dahulu ada dimuatkan sebuah artikel mengenai "Airmata Rakyat", dua orang kenalan yang "membeli" hartanah yang masih di awang-awangan walaupun duit sudah dibayar. Tidak kiralah samada sebahagian ataupun sepenuhnya. Pokoknya duit sudah keluar, barang yang dibeli entah kemana walaupun ada perjanjian itu dan ini siap bertintakan dakwat hitam bukan "ball pen" oleh pembeli (masih wujud), penjual (wujud lagi atau dah bertukar rupa?) dan loyar-loyar (buruk?). Pihak "bank" tak usah kiralah - "menghambat" peminjam sehingga ke lubang cacing dalam hal ini.

Kawan yang "menempah" satu unit di blok di Lagoon Perdana yang tidak dapat disiapkan itu baru saja memberitahu bahawa beliau sudah dijanjikan pemulangan wang. Baguslah!! Kawan ni nampaknya berharapan untuk mendapatkan pemulangan wang ini. Walaupun tidak sekaligus tetapi secara beransur-ansur, at least something walaupun sudah 10 tahun dulu membayar duit, kata kawan saya. Saya berharap ianya akan berjalan lancar sebagaimana yang dijanjikan.

Dan ini pula keratan berita dari theStar - Property - "Dream homes remain a dream", yang menyentuh tentang projek terbengkalai di Alam Perdana dan Casa Gemilang.


Apabila ditanya tentang status projek Alam Perdana dari kawan yang satu lagi itu, beliau berkata, "masih dok macam tu lagi, tiada perubahan. Duit hangus".

Ada tak orang-orang politik yang nak jadi juara rakyat di sini?

Pengerusi VICTIMS, Dr. Rafick, dalam petikan berita theStar di atas berkata:-
the root of this problem was the weakness of the Housing Development Act as well as the lack of regulation and enforcement by the authorities.
He said it was a common practice by developers back then to develop land without conversion, leaving that process till later when construction work was ongoing.
“Since land is a state matter, the state government can impose a deposit payment on developers as a condition if they want to develop any land. The state can determine the value of the land before development commences; should the developer fail, the money can be used for the project.
In the case of Alam Perdana Court, the state government could have taken legal steps jointly with the buyers or resolved the issue of the bungalow lots immediately by getting the buyers to pay the premium and issue the title,”
Itu dia, satu jalan penyelesaian untuk dipertimbangkan oleh pihak-pihak yang terlibat, di dalam isu pembelian tanah-tanah lot di Alam Perdana tersebut, yang juga telahpun memakan masa lebih 10 tahun kini. Ada tak nampak juara rakyat di sini?


Related Posts with Thumbnails