Saturday, February 15, 2014

Tuntutan kepada Bapak Vernakular

Kerajaan disarankan supaya menubuhkan sekolah-sekolah vernakular untuk kaum-kaum yang lain juga, bukan hanya kaum Cina dan India sahaja.
Four non-governmental organisations (NGOs) today suggested that more vernacular schools be set up for other ethnic languages, apart from the national-type Chinese schools (SJKC) and national-type Tamil schools.

The vernacular school concept should be expanded to cover other languages like those of the Orang Asli, indigenous groups of Sabah and Sarawak, Malaysian Siamese and Portuguese, besides the religious schools using Arabic as a medium of instruction.
Sumber : KLIK DI SINI

Jadi BAPAK VERNAKULAR hendaklah memikirkan cara bagaimana hendak menubuhkan sekolah-sekolah vernakular untuk semua kaum yang ada di Malaysia ini.

Sila lihat SENARAI KAUM YANG ADA di Malaysia (Sumber : Wikipedia). Biarlah 1-Malaysia tu benar-benar inklusif, adil dan saksama - jangan asyik nak menjilat satu kaum sahaja!

Yang best sekali, walaupun tanah air ini berputik dari MALAYa, Semenanjung Tanah MELAYU yang kini telah menjadi MALAYsia, orang-orang Melayu (kaum terbesar) tidak ada sebiji sekolah vernakular pun untuk mereka di mana tulisan/bahasa jawi dijadikan pengantar. Sekolah Kebangsaan untuk rakyat Malaysia, bukannya sesaja untuk kaum Melayu.

Elok benarnya TUNTUTAN INI dipenuhi untuk kaum yang paling rasis di Malaysia ini, iaitu kaum Melayu. Sekurang-kurangnya.... mereka ada merit sebagai kaum terbesar dan nama Malaya, Tanah Melayu, Malaysia  pun adalah sempena kaum Melayu ini.


Baca lagi mengenai perkara ini DI SINI.

Tangan-tangan gatal? Cuba tanya pada Pak Menteri berkenaan yang dulunya sanggup mengambil risiko politik bila menggunakan kuasa menterinya untuk mengubah Akta Pendidikan ...

Related Posts with Thumbnails