Tuesday, January 11, 2011

Pengangkang

Baru-baru ini koroner telah membuat keputusan "open verdict" dalam kes TBH. Difahamkan keputusan ini bermakna TBH telah mati bukan kerana membunuh diri ataupun dibunuh apabila jatuh bangunan.

Apakah yang menyebabkan keputusan "open verdict" ini akhirnya diputuskan? Adakah ianya sebuah keputusan yang dinantikan-nantikan untuk menyelesaikan segala kemelut berkaitan dengan kes ini? Maka bermula segala andaian, persepsi dan macam-macam lagi yang datang dari orang ramai yang mengikuti kes ini walaupun dengan secara tidak langsung, yakni, tidak terlibat dengan inkues tersebut, tetapi dengan memerhatikannya dari jauh. Yang tidak arif dalam hal perundangan pun ingin menyatakan pendapat jalanan (man on the street) masing-masing. Itu hak kebebasan bersuara masing-masing bukan?

"Verdict" akan dicapai setelah meneliti, menimbang segala fakta-fakta, bukti-bukti dan lain-lain perkara yang berkenaan dengan kes ini. Ini bermakna, segala apa yang dikemukakan dalam inkues ini telah gagal memberikan jawapan yang jelas, samada "Ya" atau "Tidak", samada "Putih" atau "Hitam". Setelah sekian lama inkues berlangsung, masih tiada jawapan yang ditemui. Maka orang di jalanan pun mulalah membuat andaian masing-masing. Buang masa!. Sia-sia!. Peghabih beras! Penghabih duit cukai saja!

Betul ke "open verdict"??!!.... atau....... Begitulah sensasinya pendapat orang di jalanan mengenai "open verdict" dalam kes sensasi ini.
  • Siapa TBH sebelum dia mati? Orang DAP.
  • Siapa MACC? Orang Kerajaan.
  • Kes apa ini? Kes siasatan penggunaan salahguna kuasa/rasuah melibatkan orang DAP
  • Isu politik ke? Nampaknya begitulah apabila MACC (Kerajaan) menyiasat DAP (Pengangkang.. eh! sori.. Pembangkang)
  • Apa yang berlaku sebaik saja TBH mati? Salakan menuduh. Lihat gambar di bawah.
(Imej dipetik dari JEBAT MUST DIE)
Barely a day after TBH passed away, the DAP wasted no time in finger pointing who the killer is (picture taken from Teo Nie Ching's blog)

Begitu kuatnya salakan-salakan DAP (dan disertai kemudiannya oleh kuncu-kuncu pengangkang yang sewaktu dengannya) membuatkan kerajaan begitu menggelabah.
  • Siapa peguam keluarga TBH? Orang DAP
  • Siapa yang menasihati ahli keluarga TBH? Peguam dari DAP
Wan Siti Farihan dan Mohd Khalis Zulkifle (dari BLOG CABUK, sebagai contoh) - Kenapa tiada inkues? Kedua-duanya meninggal dunia kerana jatuh bangunan juga. Secara misteri juga nampaknya. Kenapa kerajaan tidak menggelabah pula?


Kerana tiada salakan sakan sehari selepas mereka terbunuh.

"Verdict" yang macamana yang akan memberi "keadilan" kepada ahli keluarga TBH? Tentu sekali "verdict" seperti yang mereka mahu. Agaknya, "verdict" sebagaimana yang dibisikkan oleh orang DAP kepada mereka tu lah!

Sedangkan "open verdict" sudahpun ditolak oleh mereka, apa lagi kalau "verdict" itu sama sekali tidak menyebelahi mereka. Maka kerajaanpun akan menggelabah sekali lagi dengan RCI (Suruhanjaya Di Raja). Maka orang di jalanan pun bertempik lagi. Peghabih duit lagi!!! Peghabih masa lagi!! Kalau dah tahu apa yang dikehendakki oleh ahli keluarga TBH (yang dinasihati oleh orang DAP), bagi sajalah kalau awak tu lembik!! Kalau awak tu tegas dan berwibawa, kenapa dibiarkan habis segala penjawat awam "terketar-ketar" menjalankan tugas dalam salakan-salakan hebat kaum pengangkang?

Bukan permainan politik kotor pengangkang ke? Habis tu, sampai Lee Lan (adik TBH)  "Become an Anti Government Political Mascot?", menjadikan kes TBH sebagai modal berkempen di Galas tu? Berkempen untuk siapa? Untuk BN? LIVE GALAS : JANGAN JADI BAGHAL! Kita bersimpati dengan kematian, tapi janganlah pula menjadi baghal untuk mengundang perasaan sebaliknya, bagaikan seorang "Pendatang" yang mengundang label "Pendatang" kepada dirinya sendiri apabila tidak mahu berbahasa Kebangsaan dan membelakangi Rukun Negara & Perlembagaan. Ini syarat kewarganegaraan yang masih tidak dipatuhi oleh "Pendatang" sedangkan myKAD telahpun dianugerahkan kepadanya.

Orang di jalanan bertanya, "Sekarang fahamkah kamu kenapa koroner membuat keputusan "open verdict" dalam kes sensasi ini? Now, over to you RCI. Finally, I can sleep better without these  high-pitch profuse barkings anymore!!" hmmmm... begitukah ceritanya?

Related Posts with Thumbnails