Sunday, July 28, 2013

Do we realise that the root of the problem is....

UPDATE 28/7/13 AM

Luahan Ikhlas Bekas Pengerusi PIBG SK Seri Pristana Terhadap Cikgu Nasir Yang Perlu Kalian Baca.. 

(ANAK SEBERANG)

Secara ikhlas dari beliau amat dedikasi orangnya, Saya mohon serta merayu dan saya sanggup melakukan apa sahaja termasuk mengadap pihak atasan bagi memastikan GB kekal di SK Seri Pristana,Saya mohon pada Allah memberikan kekuatan pada GB Cikgu Nasir tabah dalam dugaan dari Allah s.w.t ,saya yakin dan percaya ada hikmahnya disebalik kekusutan ini.

(Ahmad Shazli)



UPDATE 26/7/13 AM

Luahan Hati GB SK Pristana? Kecewa dengan Pemimpin UMNO?

(DUNIA CACAMARBA

 

 FITNAH PERKAUMAN : PEMIMPIN KITA TERLALU LEMAH UNTUK PERTAHANKAN BANGSA MELAYU ! 

(GERAKAN ANTI-PKR)





UPDATE 9:30PM
UPDATE 10:50PM


The HM was ordered to go on leave while the Ministry decides. Kita tunggu dan lihat samada gomen bacul akan terus menerus bersikap bacul.


Artikel Asal

Nampaknya, ia bermula apabila Guneswari Kelly membuat posting to FBnya DI SINI. Di antara yang terawal memainkan isu ini di laman blog adalah blogger Amenoworld. (Hot : Kanak2 Sekolah Ini Makan Dalam Bilik Air. [MP Tolong Alert])


  • Komplen Guneswari adalah "making our children in suffers".
  • Siapa "our children" itu? - "our non-muslim children".
  • Bila "treatment" ini? - "during puasa month"
  • Siapa yang membuat aniaya ini mengikut Guneswari? - "sekolah KEBANGSAAN sri pristana", "MALAY school", "1 Malaysia".
  • Tuduhan Guneswari (emak kepada seorang pelajar di sekolah tersebut) - "No food serve n no canteen", "full of bacteria", "horrible smell"
Penjelasan pihak sekolah seperti yang dilaporkan oleh mStar (Isu Kantin: Guru Besar, Pengerusi PIBG Terima Tekanan) antara lainnya adalah:-

Penjelasan Pengetua:-
  • semua murid telah menggunakan bilik persalinan itu sejak Mac kerana ruang di kantin sekolah tidak mencukupi.
  • Kemasukan pelajar meningkat melebihi 500 murid pada tahun ini. Malah kami tidak mempunyai bilik kelas yang cukup.
  • Saya hanya memutuskan untuk memindahkan mereka ke bilik tersebut kerana kebanyakan murid-murid duduk di atas rumput atau berhampiran longkang kerana ruang yang terhad
  • Beliau berkata, kantin sekolah itu ditutup lebih seminggu yang lalu kerana kerja pengubahsuaian. Kerja pengubahsuaian sudah berakhir minggu lalu
 Kata Pengerusi PIBG:-
  • ahli persatuan itu menyedari situasi itu apabila ia dibawa ke dalam Mesyuarat Agung Tahunan (AGM).
  • "Sebagai ibu bapa, saya rasa ia bukan idea baik tetapi keputusan bukan terletak di tangan saya," katanya.

Berdasarkan kedua-dua artikel ini (Komplen Guneswari dan laporan mStar), dapatlah kita rumuskan bahawa:-
  1. Ianya melibatkan bilik persalinan (changing room) - bukan bilik air atau bathroom (seperti yang ada disebut oleh Guneswari lalu dijadikan tajuk artikel oleh Amenoworld). Bukan juga jamban (toilet) seperti yang digembar-gemburkan oleh pihak-pihak lain di laman sosial.
  2. Waktu Isu - Ianya tercetus hanya apabila kantin sekolah ditutup untuk pengubahsuaian yang mengambil jangkamasa lebihkurang seminggu.
  3. Kenapa tercetus - infrastruktur sekolah yang tidak dapat menampung bilangan pelajar yang ramai.

Persoalannya:-
  • Kenapa Guneswari membuat posting FBnya  pada bulan Ramadhan dan tidak seawal bulan Mac apabila bilik persalinan berkenaan mula digunakan untuk mengelak pelajar-pelajar makan di atas rumput berhampiran longkang?
  • Kenapa tidak sabar-sabar menunggu siapnya kantin? Kenapa harus tergesa-gesa menimbulkan isu ini? (Kerja-kerja mengubahsuai yang mengambilmasa lebihkurang seminggu telahpun siap sejak Isnin lepas)
  • Kenapa setelah menamakan sekolah tersebut sebagai sekolah kebangsaan, Guneswari menulis "My child in a mess at Malay school"?
  • Punca sebenar isu ini tercetus adalah kerana sekolah tidak dapat menampung bilangan pelajar yang ramai.


Comment by a parent (source)
“This has been done months before Ramadan. I am puzzled why do people bring it up now? My daughter prefers to eat there as it is clean and even I have been in the room myself.”
When asked whether she agreed to have the changing room to be used as the makeshift canteen, Zainah said: “Yes. Because the place is clean, this school is a new school so the cleanliness and hygiene are kept in optimum condition.Better than eating next to the drain.”

Ulasan

Masalah "kedaifan" sekolah-sekolah kebangsaan bukanlah masalah SK Sri Pristina sahaja, malah boleh dikatakan sebagai masalah umum/biasa bagi sekolah-sekolah kebangsaan yang lain diseluruh negara. Jadi SK mana pula akan menjadi isu selepas ini? Siapa sebenarnya bertanggungjawab untuk menyelesaikan isu sebegini "once for all" yang sering dihadapi oleh sekolah-sekolah kebangsaan?

Menteri TS Muhyidin Yassin mengarahkan siasatan dibuat. (ramai juga yang menyuarakan agar siasatan bukan sahaja dibuat terhadap SK Sri Pristina tetapi juga kepada pengadu)

Apa kata Timbalan Menteri? 
“Nasir has apologised and we have accepted it, but the ministry will have to decide on what action to take against him, rest assured, we will do what is necessary,” he said.
I will suggest to the ministry to provide more funds for SK Seri Pristana for upgrading purposes. I will start the ball rolling by giving them a donation of RM10,000,” he said.
Setujukah PM kita?


Apa kata MIC, MCA, DAP, PKR dan PAS?

‘Sack the headmaster’

Commenting on the calls by public who asked for actions to be taken against headmaster Mohd Nasir Mohd Noor for making such decision, Zainah said: “It will be a great loss for the school.” (source)

Apa kata Farah Asyikin, anak kepada Pengetua SK Pristina? (KLIK)


Cadangan untuk penyelesaian secara menyeluruh?

Inikah halangannya?

"...the PM who was disappointed by the DAP inspired Chinese Tsunami in PRU13 and only saved by the charitable Malays who he almost never listens to and who nevertheless once again came to UMNO's rescue in the last election..."


Nota kaki

Racism?

SK Sri Pristina mempunyai pelajar seramai 1,300 orang dan hanya 28 pelajar sahaja adalah pelajar bukan Melayu. Isu ini nampaknya telah "meruntuhkan" sebuah sekolah Kebangsaan yang majoriti besarnya pelajar-pelajar Melayu bersekolah dan mungkin akan menyebabkan seorang pengetua yang begitu berdedikasi (mengikut testimoni anaknya) hilang semangat pendidiknya. Ianya "diruntuhkan" oleh emak seorang pelajar "minoriti" yang gendang perangnya disambut oleh parti-parti politik MIC, MCA, DAP, PKR dan PAS serta juga malai-yoos.

Sekolah Kebangsaan yang racist-bigots dan malai-yoos hendak "runtuh"kan
The school was ranked as the best school in Kuala Selangor, until its ranking dropped to number two, this year. (source)

Dan tindakan PM apabila "disalak" bertalu-talu...(only some of it, there's still many more incidents)
  • Ingat Cikgu Siti Inshah & seorang pengetua di utara? (KLIK)
  • Ingat orang Melayu yang kena ketuk ketampi, kerajaan pula hantar menteri ke negara China untuk minta maaf? (KLIK
  • Ingat isu gereja molotov-cocktail Burn baby Burn? (KLIK)
  • And of late.......(KLIK)

Related Posts with Thumbnails