Wednesday, September 15, 2010

Tunggang Langgang Terbalik Kot !


"...Saya yakin pihak polis yang mengeluarkan kata-kata “balik negeri” adalah perkara yang sudah lama terpendam. Mereka sudah tidak tahan dengan sikap sesetengah pihak yang membelakangkan agenda nasional. Lebih 53 tahun merdeka, kita masih tidak menguasai bahasa kebangsaan, sedangkan bahasa asing dikuasai begitu bersungguh-sungguh. Apakah makna semua ini? Dimanakah semangat patriotism yang kita laung-laung selama ini? Adakah ia tidak kaitan langsung dengan soal penguasaan bahasa kebangsaan?..."     - Dr.Ridhuan Tee

Terbalik kot! Tunggang langgang terbalik lintang pukang!

Mulai dari hari ini, saranan "Balik Tongsang" sepatutnya diluahkan sebebas-bebasnya kepada orang yang tidak bertutur bahasa kebangsaan negara ini, tetapi tidak malu mengaku sebagai rakyat negara ini.

Apa masalahnya?

Dia hanya tahu bertutur bahasa asing. Memanglah dia tu orang asing. Jadi, suruhlah dia balik negara sendiri kerana dia telah sesat di negara Malaysia ini! Baca ni, betul tak? Memang orang asing yang entah macamana terseludup masuk ke negara ini.

Kenapa  nak terbalik kot pula?

Kenapa nak siasat pegawai polis ni? Kenapa tidak siasat orang yang tidak boleh bertutur Bahasa Melayu? Macam mana orang itu boleh ada di sini? Pelancong ke dia ni? Pendatang haram ke ni? Yang pastinya orang Malaysia sudah tentu boleh berkomunikasi dengan Bahasa Melayu.

Jadi mulai hari ini, kalau ada orang yang repot polis mengadu yang dia kena suruh "balik negeri", siasat si pengadu tu dulu. Jangan dok cepat nak berlutut. Apa kejadahnya orang Malaysia tak boleh cakap Bahasa Melayu.?

Apa gunanya iklan kat TV tu saban hari suruh dok guna bahasa kebangsaaan?

Mulai hari ni, kalau jumpa orang-orang yang dok bercakap bahasa asing di khalayak ramai dan dia bilang yang dia tu orang Malaysia, sila suruh dia balik negeri, balik tongsang. INI KENYATAAN bagi orang-orang yang mengaku rakyat Malaysia tapi sepatah haram tak tahu berbahasa Melayu. Jangan nak terbalik kot pula! 

Kalau orang tu kurang ajar... kkkhhhaarrkkkkk pptuuiii!!! ke atas mukanya. Apa macam?

"Masalah ini berlaku akibat penguasaan dari masalah bahasa Melayu. Mungkin saya boleh katakan kerajaan tidak bertegas dalam soal ini. Ia satu perkara yang tidak boleh dikompromi dan bertolak ansur. Ia sudah dilaksanakan sejak 1976 dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan semua anak bangsa telah dididik dengan satu bahasa yang sama. Ini sepatutnya membantu mereka berfikir dalam satu pemikiran yang sama. Malangnya masih ramai yang tidak boleh berbahasa Melayu dengan baik. Kita sendiri tidak menjalankan tanggungjawab memelihara bahasa Melayu sebaiknya dan saya sangat sedih perkara seperti ini berlaku."

Related Posts with Thumbnails