Wednesday, February 9, 2011

Dasar Pelajaran Tahi Kucing !!

Laman KEMPEN SSS telah menerbitkan sebuah artikel berjodol "Dasar Pendidikan Yang Tunggang Langgang" beberapa hari lepas, di mana laman tersebut telah memuatkan tulisan Prof. Teo Kok Seong, Fellow Penyelidik Utama, Institut Alam dan Tamadun Melayu, UKM.

Apabila membaca artikel ini, teringat saya kepada filem Firefox 1982 lakonan Clint Eastwood. Tetapi sebelum itu, saya ingin mengulas sedikit artikel KEMPEN SSS mengenai Dasar Pendidikan Yang Tunggang Langgang ini.
Ekoran dari aduan masyarakat bukan Melayu, Kerajaan Malaysia/Kementerian Pendidikan sekali lagi "melutut" kepada golongan "anti-Malaysia" ini yang mengadu mengenai pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah vernakular yang masih diajar guru yang tidak mengetahui bahasa Mandarin dan Tamil. Untuk ini, Kementerian Pelajaran mengeluarkan arahan bahawa guru mengajar mata pelajaran ini khususnya kepada pelajar tahap satu dan dua hendaklah terdiri daripada mereka yang boleh berbahasa Mandarin atau Tamil, selain bahasa Melayu. 
Dasar yang baru dilaksanakan pada tahun 2011 ini mengkehendaki mata pelajaran wajib ini diajar guru dwibahasa, iaitu mereka yang mahir dalam bahasa ibunda masing-masing dan kemudiannya baru diikuti kemahiran dalam bahasa Melayu.
Kita dapat lihat di sini betapa RAJAnya bahasa Mandarin (bahasa rasmi negara kominis) dan bahasa Tamil (bahasa negara India) melangkaui bahasa Melayu, bahasa kebangsaan negara ini yang dimaktubkan di dalam Perlembagaan dan Akta Bahasa. Lihatlah, golongan "anti-Malaysia" ini komplen guru bahasa Melayu tidak mahir Bahasa Mandarin & Tamil. Menteri Pendidikan terus MELUTUT (kena ketuk dengan boss ke?) dengan mengarahkan guru-guru yang mengajar bahasa Melayu itu mesti mahir bahasa Mandarin dan Tamil DAHULU, barulah mahir bahasa Melayu walaupun yang hendak diajar itu bahasa Melayu.

Prof. Teo Kok Seong menulis bahawa dasar yang sedemikian memerlukan pembelajaran Bahasa Melayu secara penterjemahan, bukannya secara langsung di mana murid-murid perlu BERFIKIR SEBAGAI SEORANG MALAYSIA untuk menguasai sepenuhnya bahasa Melayu. Bukannya berfikir sebagai ORANG CINA MANDARIN kemudian menterjemahkan fikiran tersebut kedalam bahasa Melayu, untuk belajar bahasa Melayu.

Malas saya nak berceloteh. Bacalah sendiri artikel KEMPEN SSS ini.


Ini Dasar Pelajaran Tahi Kucing apa ini? Dasar Pelajaran untuk membina negara Kominis?! Murid-murid disuruh berfikir cina, kemudian terjermah dalam bahasa Melayu? Cikgu pula kena fasih mandarin dan tamil dahulu, baru fasih bahasa Melayu? Ini negara apa ini? Negara Kominis? Negara India?
Dengan penggunaan kaedah penterjemahan, bahasa Melayu tidak dapat dinafikan diajar dan dipelajari sebagai bahasa asing oleh rakyat Malaysia sendiri di bumi Malaysia ini, iaitu tanah tumpah darah mereka. Perkara ini bukan saja pelik tetapi menyedihkan, selain sangat memalukan sehingga boleh menjejaskan imej negara dari segi kebahasaan di mata masyarakat luar.
 - Prof. Teo Kok Seong

Marah tak kalau orang Melayu melabelkan awak tu sebagai PENGKHIANAT NEGARA? Sudahlah!! Nanti terlupa pula cerita Firefox di bawah ini.

Cerita mengenai pencurian Jet Firefox dari kerajaan Rusia oleh Kerajaan Amerika melalui agennya (yang dilakonkan oleh Clint Eastwood). Klip video Youtube di bawah ini memaparkan aksi  "dogfight" oleh agen Amerika (yang sememangnya kena fasih berbahasa Russia untuk masuk ke Russia dan mencuri jet tersebut dari pengkalan tentera udara Russia).




Tonton klip minit 6:11 hingga 6:22 dan dengar baik-baik apa yang dikatakan. Apa yang agen Amerika (Clint Eastwood) yang fasih berbahasa Russia kena lakukan untuk berjaya dalam "dog fight" ini? Fasih menterjemah?

"Must think in Russian. Think in Russian", barulah "Clint Eastwood" dapat menguasai sepenuhnya jet FireFox itu untuk berjaya dalam "dogfight" tersebut. Dasar Pendidikan Tahi Kucing negara ini pulak suruh anak murid think in Mandarin untuk menguasai Bahasa Melayu. Itu baru nak belajar Bahasa Melayu belum lagi nak jadi rakyat Malaysia. Ada ke suruh think in Kominis Cina untuk belajar jadi rakyat Malaysia? BONGOK BETUL!!!
Related Posts with Thumbnails