Wednesday, May 18, 2011

Malaysia Is Not Important

Berikut adalah di antara beberapa penemuan yang agak menarik perhatian didapati daripada sebuah kajian jalanan yang telah dilakukan ke atas  107 orang cina dewasa (dipetik dari artikel "Some Chinese don’t speak Bahasa at all" oleh HORNBILL UNLEASHED) :-
"...there is a significant class in the Chinese community who only interact with those who speak Chinese."

"The Malaysian Insider street poll of 107 Chinese adults has found that 28 of them, or 26.1 per cent of those surveyed, had almost no command or could not understand Bahasa Malaysia."

Apakah sebab-sebab yang menyumbang kepada "fenomena" tidak tahu berbahasa Melayu, yakni Bahasa Kebangsaan, berlaku di kalangan orang-orang yang bergelar "rakyat Malaysia" ini?

Salah satu yang disebut dalam hasil kajian tersebut adalah:-
"...21 per cent of them felt that knowing or using the national language was not as important in their lives as knowing Mandarin or other Chinese dialects."
Maknanya, dengan bahasa mudah, Bahasa Kebangsaan adalah TIDAK PENTING bagi mereka.

Kalau sudah Bahasa Kebangsaan Malaysia tidak penting bagi mereka, MAKA myKAD, paspot Malaysia, bumi Malaysia ini adalah sama juga TIDAK PENTING bagi mereka.  Oleh itu, apa pentingnya KEWARGANEGARAAN MALAYSIA bagi mereka-mereka ini?

Yang lebih penting adalah Mandarin/Dialek-dialek china dan kecinaan. Jadi, bila mahu berangkat kembali ke negara China? Kenapa masih lagi terhegeh-hegeh di bumi Malaysia ini?


Baca seterusnya mengenai perkara ini:-
Related Posts with Thumbnails