Wednesday, June 22, 2011

Bangsa Malaysia

Saya pernah terbaca persoalan yang mengatakan bahawa tidak ada bangsa yang bernama bangsa Malaysia. Malaysia hanyalah sebuah negara. Entahlah, saya kurang setuju.

Beratus-ratus tahun dahulu, juga tidak ada yang dinamakan bangsa Amerika.Tetapi apabila tertubuhnya negara Amerika Syarikat maka sebutan "bangsa Amerika" semakin kedengaran dan hari ini sebutan itu tidak lagi terasa janggal, biarpun kita tahu orang-orang yang berbangsa Amerika itu terdiri dari pelbagai kaum, keturunan dan asal usul geografi. Bangsa Amerika jauh lebih banyak lagi kepelbagaiannya (native American, anglo-saxon, euros, hispanic, asians, latins dsb) dibandingkan dengan negara kita Malaysia, tetapi mereka adalah SATU. "We are American. This is United States of America. Speak American Language.

Negara Amerika telah bersatu sejak beratus tahun dahulu. Malaysia hanya tertubuh pada tahun 1963. Baru hendak mencecah 50 tahun, masih terlalu "muda" usianya. Tetapi ini bukanlah alasan untuk membiarkan identiti bangsa dan negara Malaysia berterusan bercelaru atau dicelarukan. Kita semua kalau benar-benar mendabik diri sebagai anak bangsa Malaysia, WAJIBLAH berjuang kearah mencapai cita-cita "SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA" seperti bangsa yang terdahulu daripada kita, "We are American. This is United States of America. Speak American Language".


Bagi saya, sekiranya bangsa Malaysia itu tidak wujud maka tidaklah juga wujud sebuah negara yang bernama Malaysia itu. Walaupun masih terlalu muda usia Malaysia ini, tidak bermakna bangsa Malaysia itu sama sekali tidak ada. Bangsa Malaysia lahir dan mula berputik dengan tertubuhnya negara Malaysia. Mungkin ramai masih belum mengenali atau keliru dengan siapa sebenarnya bangsa Malaysia itu. Maka dengan ini, amatlah penting bagi mereka-mereka yang mengaku sebagai seorang berbangsa Malaysia itu berusaha memertabatkan bangsa Malaysia itu, bukannya semakin MENCELARUKAN identiti bangsa Malaysia ini.

Tetapi, siapa bangsa Malaysia itu? Ingin saya ulangi tulisan-tulisan KijangMas Demi Negara mengenai siapa bangsa Malaysia itu:-
What then is the Malaysian race?
What language should a Malaysian speak?
What culture and mannerisms?
What shared values and philosophies?
What inner-consciousness?
What sense of shared identity?
What sense of shared destiny?
Fundamentally, a member of the Bangsa Malaysia should speak the national language of the Federation, Bahasa Malaysia, fluently and as a primary language; be fully versed with adat-adat and tatasusila orang Melayu and other Bumiputras of the Federation; demonstrates respect and deference to Islam as the official religion of the Federation and exhibit traits and mannerisms acceptable to the Malays and other Bumiputras. Non-Malay members of this Bangsa Malaysia may speak in their own dialects in private and may practise their own cultures and religions in the private confines of their community. Also, Budaya Malaysia is based on the budaya of the Malays and other Bumiputras of the Federation – in their various representations.
And the Education System is based on a single, unified Sekolah Kebangsaan system with Bahasa Malaysia as the primary language of instruction.
Later, upon satisfactory cohesion and amalgamation of the Malaysian populace into a truly united Bangsa Malaysia, then by law, ALL references to race and ethnicity in our daily activities should be forbidden.

Sila renungi tentang BAHASA dan BUDAYA yang mencerminkan JIWA sesebuah bangsa itu. BANGSA MALAYSIA akan menjadi kenyataan apabila impian "SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA" tercapai dan apabila impian ini tercapai, "ALL references to race and ethnicity in our daily activities should be forbidden." (Jangan kita jadi HIPOKRIT besar)


Pada tahun 1957, orang Melayu, orang Cina, orang India dan lain-lain sudah BERSETUJU untuk menggantikan Semenanjung Tanah Melayu / Malaya dengan MALAYSIA (yang akhirnya tertubuh pada 1963 dengan penyertaan Sabah dan Sarawak; dan juga keluarnya Singapura sejurus selepas itu). Negara Malaysia berdiri di atas prinsip-prinsip RUKUN NEGARA dan PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. Kedua-dua asas negara ini WAJIB dipertahankan oleh setiap orang yang mahu bergelar bangsa Malaysia dari diterobek oleh musuh-musuh luar dan dalam, maupun dari pemimpin kerajaan sendiri yang mencelarukan identiti negara dengan tidak ambil pusing terhadap pemertabatan Bahasa Kebangsaan dan menggalakkan pendidikan anak bangsa dengan pendidikan vernakular, sebagai contohnya.

(KEMARUK PETI UNDI)
Jadi kalau orang Cina mahu membuat "U-Turn" terhadap persetujuan melahirkan Malaysia ini dengan membelakangi Bahasa Kebangsaan dalam kehidupan seharian mereka, dengan mempertahankan sekolah-sekolah cina mereka, dengan masih kekal mahu mendakap identiti cina mereka, maka wajarlah mereka menjadi rakyat negara Cina, kerana di sini adalah negara Malaysia, bukan negara Cina. Baliklah ke negara Cina!

Jadi kalau orang India mahu membuat "U-Turn" terhadap persetujuan melahirkan Malaysia ini dengan membelakangi Bahasa Kebangsaan dalam kehidupan seharian mereka, dengan mempertahankan sekolah-sekolah tamil mereka, dengan masih kekal mahu mendakap identiti india mereka, maka wajarlah mereka menjadi rakyat negara India, kerana di sini adalah negara Malaysia, bukan negara India. Baliklah ke negara India!

Begitu juga dengan orang Melayu. Baliklah ke Semenanjung Tanah Melayu! Tak gitu?!


Related Posts with Thumbnails