Tuesday, June 14, 2011

Orang Politik dan Pembinaan Negara

Sekembali dari bercuti, berita yang menarik bagi saya adalah tentang "Anak Malaysia". Malas nak bercerita panjang, klik sajalah di SINI.

HIPOKRIT sungguh!!!

Ahli politik dari parti yang begitu terkenal dengan sikap perkauman, cauvinis cina yang serba-serbinya beridentitikan cina di bumi Malaysia ini. Itu ahli politik sebelah sana, belum pun lagi pegang kuasa.

Ahli politik sebelah sini pun apa kurangnya. Bila pegang kuasa, mendabik, "Kerajaan BN adalah sahabat sejati pendidikan sekolah Cina,” sehingga langsung tidak gusar untuk mengambil "Risiko Politik" dengan meminda Akta Pelajaran bagi membolehkan sekolah rendah cina ditukarkan kepada sekolah jenis kebangsaan.

Entah apa nak jadi negara Malaysia ini ditangan orang-orang politik seperti ini.

Agak tepatlah definasi di bawah ini yang menggambarkan ahli politik jenis ini:-
"Politician: One who shakes your hand before elections and your Confidence after."
Tetapi kita juga yang memilih mereka-mereka ini dalam "election" :-
When the best actors are chosen by other actors, it's called the Oscars. When the best actors are chosen by the people, it's called an election.

Sebuah negara yang kukuh lagi bersatupadu akan terbina apabila impian seperti yang digambarkan oleh slogan "SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA" tercapai. Negara ini negara MALAYSIA.
Siapa Orang Malaysia tu?
What then is the Malaysian race?
What language should a Malaysian speak?
What culture and mannerisms?
What shared values and philosophies?
What inner-consciousness?
What sense of shared identity?
What sense of shared destiny?
Sudah-sudahlah berHIPOKRIT dengan "Anak Malaysia" tetapi saban hari menjunjung identiti negara Cina Komunis dan India di bumi Malaysia ini. Bahasa cina dan bahasa india lebih diutamakan daripada bahasa Kebangsaan sendiri. Lebih parah lagi dengan adanya kuasa ditangan, pergi buat benda yang orang lain atas dunia ini tidak buat, asyik menyuburkan lagi percambahan pendidikan vernakular tanpa sebarang semangatpun untuk menterbilangkan pendidikan kebangsaan seperti yang diperjuangkan oleh Kempen SSS.


Membina negara hendaklah bermula dari bangku sekolah lagi. Bak kata Tagore, "To build a nation, build a school".  Sudah pasti Tagore bukanlah Bapak Vernakular.

Rabindranath Tagore's 150th birth anniversary. On this celebration Reserve Bank of India launched the 150 Rupee coin in the memory of Nobel Winner Sir Rabindranath Tagore.


Related Posts with Thumbnails