Tuesday, November 9, 2010

Usul B.I. sebagai Bahasa Rasmi di Penang


Artikel ini adalah sambungan kepada artikel SEKOLAH HARAM II di mana perenggan akhir artikel tersebut (dipetik dari PURE SHIITE) berbunyi:-
Mereka juga memutarbelitkan kes Mark Koding apabila beliau menyarankan di dalam Parlimen:-
Tuan Yang di-Pertua, masanya sudah tiba bagi Dewan yang mulia ini untuk memutuskan samada kita akan terus membenarkan sekolah-sekolah China dan Tamil dan bahasabahasa tersebut di papan-papan tanda di jalan-jalan raya di negeri itu. Saya, seratus peratus berpendapat bahawa kita harus menutup sekolah-sekolah jenis tersebut dan menyekat sama sekali penulisan papan-papan tanda dalam bahasabahasa itu.
Remember he was NOT GUILTY for advocating closure......
What more of something that is clearly against the Constitution....
Dalam kes di atas, Mark Koding telah didapati bersalah di bawah "Sedition Act" kerana di dapati "menghasut". Kes ini jugalah yang diwar-warkan oleh pendokong-pendokong tegar sekolah vernakular dengan mengatakan tiada siapa boleh mempersoalkan kewujudan sekolah vernakular.

WAIT A MINUTE!!! Baca ini!!

Confusion over sedition

ARTICLES OF LAW
By BHAG SINGH

Saya petik perenggan terakhir....
However, Mark Koding was found guilty on sedition not because he had raised the question but he had gone on to say that if the Federal Constitution allowed such use, then the relevant provisions should be amended to restrict such enthusiasm
Mark Koding TIDAK SEDITIOUS kerana mencadangkan penutupan SEKOLAH-SEKOLAH HARAM, 

tetapi beliau didapati SEDITIOUS kerana

beliau "had gone on to say that if the Federal Constitution allowed such use, then the relevant provisions should be amended to restrict such enthusiasm", yakni, beliau dilihat sebagai "menghasut" apabila mengatakan sekiranya kewujudan sekolah haram ini dibenarkan maka PINDAAN KEPADA PERLEMBAGAAN adalah perlu untuk mengekang "such enthusiasm"

Bagaimana tuan-tuan loyar diluar sana? Saya ni bukan loyar, tetapi begitulah pemahaman saya dalam hal ini.

Jadi, bagaimana pula bagi yang mencadangkan supaya Bahasa Inggeris dijadikan sebagai bahasa rasmi di Pulau Pinang?

Berdasarkan kepada kes Mark Koding ini, maka cadangan B.I. ini akan tampak sebagai suatu "hasutan" supaya pindaan dilakukan (sekurang-kurangnya) kepada Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan.

BUKAN KAH ITU SEDITIOUS?!!!



Related Posts with Thumbnails