Thursday, May 23, 2013

Mengapa melayu sahaja yang kerap disuruh untuk bersatu?


MITOS #1
"Majoriti yang menguasai (Majority rules)"
Sekira ianya benar:-
  • bagaimana kita dapat menjelaskan keadaan di mana kaum yahudi yang kurang 0.1% jumlahnya di dunia ini menguasai ekonomi, kewangan, teknologi, hiburan dan politik?
  • mengapa kaum cina di Malaysia yang populasinya hanya sekitar 30% menguasai lebih 70% ekonomi seperti pemilikan ekuiti, hartanah, rantaian pengeluaran (supply chain) barangan dan menjadi ‘kingmaker’ di lebih 50% kawasan parlimen.

Mereka:
Bangsa Yahudi dan Cina bersatu padu dalam mencapai matlamat memajukan bangsa mereka melalui politik dan ekonomi. Apabila dikatan bersatu padu bukanlah bermakna mereka tidak bergaduh sesama sendiri.Mereka juga bergaduh dan bertelagah, mungkin lebih dasyat. Namun apabila berkaitan soal kemajuan dan survival bangsa, mereka mengenepikan perbezaan yang ada dan memilih untuk bersatu padu.

Orang Islam (dan juga Melayu):
Kita sering diberitahu antara punca kemunduran umat Islam di dunia adalah kerana sering bertelagah, bertelingkah isu remeh temeh dan berbunuhan sesama sendiri. Secara logiknya, tidak mungkin umat yang mempunyai penganut lebih 1/6 populasi dunia serta kaya dengan ratusan billion petrol-dollar boleh berterusan mundur dan lemah.


Yang Pelik bin Ajaib:
Yang anehnya, apabila diajak untuk bersatu, timbullah suara yang menentang. Lebih pelik lagi suara ini datang di kalangan umat Islam sendiri.


MITOS #2
"Perpaduan hanyalah ‘fallacy’ dan manusia memang berpecah sejak dahulu lagi."
Jika manusia khususnya bangsa melayu di Malaysia tidak pernah bersatu, jelaskan mengapa Malayan Union gagal direalisasikan? Adakah kerana tiba-tiba British insaf dan bermurah hati ataupun sebenarnya British gentar dengan kesatuan bangsa melayu dari pelbagai persatuan, wilayah dan negeri? 

(Baca artikel sepenuhnya di MATRODI - bringing sense back)


MENGAPA MELAYU SAHAJA YANG KERAP DISURUH UNTUK BERSATU?

Ini kerana bangsa melayulah yang paling berpecah belah dan perpecahan ini hanya melemahkan orang melayu sebagai pihak majoriti di negara ini.


Mereka akan kata ini RASIS!

Era ini

Zaman dahulu

KLUK KLEK TAK HABIS HABIS!!!!

UPDATE (23/05/13 - 9:00PM)

ANOTHER KLUK KLEK reported by THE UNSPINNER

Tapi tak mengapa.. 


Related Posts with Thumbnails