Saturday, May 25, 2013

Nak rembat semua?



Kempen boikot barangan DAP dan sekutunya.

Ada kata ini akan melumpuhkan ekonomi negara?

Adakah boikot bermakna berhenti membeli? Kegiatan "pembelian" dihentikan? Atau ianya cuma "beralih"?

Beralih dari membeli barangan Cap X (pengusaha cina-cina DAP serta sekutunya) kepada membeli barangan Cap Y (pengusaha orang-orang Malaysia iaitu Melayu, Bumiputera, Baba Nyonya, Peranakan etc).

Aktiviti pembelian tetap diteruskan. Akan lumpuhkah ekonomi kalau cuma sekadar bertukar pilihan bila membeli?

Kalau ekonomi/jualan pengusaha cina-cina (yang diberi tanah di bumi Melayu ini untuk membolehkan mereka berniaga) jatuh merundum, ada juga logiknya kan?


Nak rembat semuanya? Tolak batu dan kayu saja?

Kita maklum bahawa Melayu dan Bumiputera masih jauh ketinggalan dibidang ekonomi negara. Ada Artikel 153 Perlembagaan pun mereka menyalak. Melayu/Bumiputera cuba hendak maju dalam ekonomi pun mereka nak halang. Bukan untuk sama-sama menolong, yang sabotaj pun ada.


Nak suruh sama rata... merit kononnya.. tapi???

Sampai bila masyarakat di sini hendak samarata apabila cina-cina pelahap ni tidak habis-habis bersikap rasis? Semakin melampau lagi rasisnya akhir-akhir ini.

Ada Artikel 153 Perlembagaan mereka menyalak. Nak tolong bangunkan ekonomi Melayu/Bumiputera supaya setaraf dengan kaum-kaum lain (merit) pun mereka menyalak. Habis tu?


Bertutur nak bahasa cina, siang malam tak kira tempat. Cing-cong-Cing-Cong sana sini. Sekolah nak sekolah cina. Undi nak undi cina. Kiblat pun nak negara China.

Tapi nak isi perut di Tanah Melayu?





Related Posts with Thumbnails