Thursday, January 26, 2012

Negara Ini Negara Cinasia

Satu artikel yang baru diterbit oleh KEMPEN SSS berjudul:-

RACISM IN BROAD DAY LIGHT


Artikel asal adalah dari JUST READ!, "SRJK (C) is not for Chinese only!"

Petikan dari artikel tersebut:-
"I wanted to enroll my 7-year old daughter at a Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Cina) in Ampang. I went to see the headmaster but upon seeing that my daughter wore a 'tudung', he asked me to send her to a Sekolah Kebangsaan.

"He said there is no place for a Malay student in a Chinese school, especially those with 'tudung'," he said, anguish and frustrated.

"He also said that Chinese schools are supposed to be for Chinese only."



Tidak mahu komen banyak. Sebab di Malaysia ini "understanding, tolerance and acceptance" nampaknya macam "one-way-street" saja. Dulu, 2 pemuda dari satu kaum kena hukum sebab "molotov-cocktail"kan (?) gereja. Yang masjid, surau disimbah cat, dihumban kepala babi tidak pula diambil tindakan. Malahan dalam satu insiden surau di cat merah oleh budak dari satu kaum yang lain, dibuat jamuan sekampung pula siap dengan kehadiran ahli politik. 

Ingat sajalah kepada insiden cikgu Siti Inshah? Pengetua sebuah sekolah di utara? Penolong Pengarah BTN? Orang PM sendiri sehingga terpaksa letak jawatan?

These are THE WORST KIND !!! Mana dia ikon 1-Malaysia? Tak nak buat video NAH! NAH!! SUCK!! SUCK!! ke yang merujuk kepada headmaster SRJK(C) kat Ampang tu?


Untuk "understanding", Bahasa Kebangsaan dicampak ke dalam longkang, bahasa Mandarin (bukan bahasa ibunda pun! tetapi bahasa kebangsaan negara asing) dijulang. Biarpun ada akta bahasa rasmi dan artikel Perlembagaan 152!

Rakyat Malaysia yang lain juga diseru supaya "tolerate", biarpun "ultra-kiasu" sudahpun terlampau di negara ini. Sikap hormat-menghormati nampaknya ditekankan dan diserukan hanya kepada sebelah pihak saja.

Nak "accept" apa kalau dah begini?

Dia kata "no place for a Malay student in a Chinese school" dan "Chinese schools are supposed to be for Chinese only".  Jadi kalau orang lain kata "Is there a place for a chinese in MALAYsia? Chinese balik tongsang la! Pendatang!!!", rasanya barulah adilkan? Imej di bawah ini baru saja saya ambil di sebuah persimpangan selepas keluar dari sebuah lebuhraya tol:-


Apakah maksud di sebalik papan tanda di atas ini bermakna "hanya untuk orang cina? Supposed to be for Chinese only, seperti kata headmaster itu? Well.. ini MALAYsia dan bahasa Kebangsaan serta bahasa rasmi negara ini, yang diperuntukkan oleh undang-undang dan Perlembagaan bukan bahasa yang diguna-pakai oleh papantanda di atas. Bahasa asing ini sudah begitu "rampant" sekali di negara ini, tidak sahaja terhad kepada papan tanda seperti di atas. Dari orang-orang tepi jalan yang mengaku dirinya rakyat Malaysia sehinggalah ke pemimpin negara sendiri!

Bagaimana kalau ada yang mengatakan MALAYsia ini hanyalah untuk orang Malaysia, tiada tempat untuk orang cina dan orang india? Tidak salahkan? Kerana kenyataan ini bersandarkan kepada Rukun Negara dan Perlembagaan yang kita semua telah setuju mengubah bumi ini dari Tanah Melayu kepada Malaysia dan bahasa Kebangsaan/Rasminya berasaskan kepada bahasa Melayu. Jadi, kenyataan headmaster cina itu "chinese school for chinese only" itu bersandarkan apa? Adakah ini bumi People's Republic of China untuk dia mengatakan begitu?

Inilah.. sekolah haram TETAP HARAM, hanya pemimpin yang lemah terpaksa tunduk menabur wang tax-payer kepada sekolah yang bukan sekolah kebangsaan ini. Bila  tang itu, melaung pula nak disuruh layan samarata dengan sekolah kebangsaan... bila tang nilai-nilai kebangsaan, pandai pula kata sekolah cina tu ada pengurusannya tersendiri dan guna bahasa pengantar tersendiri walaupun ianya bahasa rasmi negara asing!! Yang "mother-tongue" cantonese bukannya fasihpun dengan Mandarin! 

Entah apa nak jadi dengan negara ini. Sampai pemimpinnya pun tergila-gila dengan bahasa dan budaya asing hinggakan nilai-nilai kebangsaan negara sendiri tercampak entah kemana! Apa kata Ah Jib Gor dan Ah War Gor? Ah Jib Soh ?


Related Posts with Thumbnails