Thursday, April 28, 2011

Kantin Sekolah & Nasi Lemak

HOUSE PK mempersoalkan motif sebenar nasi lemak tidak dibenarkan dijual di sekolah. Baca artikel sepenuhnya di SINI.

Beberapa tahun dahulu, ada kontroversi dicetuskan apabila sebuah sekolah, SRJK(C) di sekitar Damansara diarahkan tutup. Salah satu sebabnya, kalau tidak silap saya, adalah lokasinya yang sudah menjadi tidak sesuai berikutan dengan pembangunan pesat di kawasan Damansara tersebut. Dan sekiranya juga tidak silap, Ronnie Liu (DAP) adalah merupakan salah satu watak utama dalam kontroversi tersebut.

Sebagai jalan penyelesaian sementara, kerajaan telah membenarkan sebuah sekolah kebangsaan yang baru  sahaja siap dibina di Bandar Utama untuk menempatkan pelajar-pelajar sekolah SRJK(C) yang diarahkan tutup itu, sementara menunggu sekolah ganti (sekolah SRJK) yang lain. Walaupun penyelesaian sementara ini diterima dan sekolah kebangsaan yang baru itu dijadikan sekolah ganti sementara, pihak tertentu  pada waktu itu masih juga lagi berdegil dengan meneruskan sekolah yang telah diarahkan tutup itu. Yang lama terus diguna, yang baru (walaupun sementara) diambil juga. Kiri kanan semuanya kebas!.

Hari ini sekolah gantian sementara itu yang sepatutnya menjadi sebuah sekolah kebangsaan, telahpun bertahun-tahun lamanya beroperasi sebagai sebuah SRJK(C). Nampaknya, peruntukan dan perbelanjaan kerajaan membina sekolah kebangsaan di Bandar Utama ini telahpun di "songlap"kan oleh SRJK(C) melalui kontroversi yang dicetuskan dahulu. Begitu licik!

Dibawah ini adalah sebuah imej paparan iklan Nasi Lemak di salah sebuah cafe yang berdekatan dengan sekolah SRJK(C) yang "menyonglapkan" peruntukan kerajaan tersebut.

 
Entahlah. Berbalik kepada isu Nasi Lemak yang diutarakan oleh HOUSE PK tadi, the question is, why do you need to make a specific mention of Nasi Lemak. Why do you single out Nasi Lemak as if it is the one and only culprit for school children obesity? Why not mention burgers, roti canai, donut, mee etc as well?

Liow, seorang menteri cina dari MCA (sebuah parti cina dalam kerajaan yang kini telah menampakkan belang sebenarnya, yang tidak ubah seperti belang DAP), telah bercakap tanpa beralas-alas lagi dengan tidak prihatin samasekali terhadap sensitiviti kaum yang menjadi begitu panas kini. Panas kerana kaum cauvinis cina yang diterajui oleh DAP dan "dibantu" oleh MCA begitu lantang menyuarakan suara-suara perkauman yang nampaknya ingin menghapuskan segala serbi serbinya Melayu, hinggakan Nasi Lemak pun dijadikan isu pencetus seolah-olah mencabar orang Melayu dari segala segi. Kalaulah prihatin, sudah tentu Liow akan lebih  berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan supaya tidak nampaknya ianya macam "single out" Nasi Lemak pada waktu-waktu panas begini di mana orang Melayu telah dihimpit hebat dari segala sudut dan perkara oleh kaum cauvinis cina. Dari "Nasi Lemak" hinggalah "Allah" dijadikan isu untuk menyakitkan hati orang Melayu, mentang-mentanglah mereka mempunyai DS Najib sebagai PM 1-Malaysia. (Telah habis PRN Sarawak, maka diamlah barang seketika hantu-hantu loncat cina dalam isu al-kitab. Nampak? Tunggulah pula PRK, PRN dan PRU nanti, maka bertebaranlah pula hantu-hantu loncat cina ini menyergah DS Najib sehingga jatuh demam lagi - alkitab bukan isu yang ditimbulkan oleh penganut agama kristian, tetapi sebenarnya ditimbulkan oleh cauvinis DAP/MCA/Gerakan/SUPP yang masuk ke gereja)

Liow, how about a plate of porky pig Nasi Lemak to stuff your mouth?

Itulah bahananya memberi muka dan menjadikan kaum-kaum cauvinis ini sebagai "anak emas". Segala tuntutan perkauman mereka dilayani, sudahlah tuntutan-tuntutan tersebut diluar batas Perlembagaan Negara seperti kewujudan dan percambahan sekolah vernakular cina. Yang peliknya, desakan bersifat Kebangsaan yang berlandaskan Perlembagaan Negara, seperti Kempen SSS, tidak pula dilayan oleh DS Najib. Entah apa nak jadi dengan negara ini, dah begitu tunggang langgang sehinggakan kepala otak sudah ke bawah, berfikir dengan kepala lutut.
Related Posts with Thumbnails