Friday, October 29, 2010

Kenapa Sebahagian Dari Kaum China Melenting Terhadap Sejarah?


Adakah kerana mereka ingin mengekalkan "sekolah haram" mereka? 
Bramfield (1946), in his work on race relations in public schools concluded that ‘where people of various cultures and races freely and genuinely associate, there tensions and difficulties, prejudices and confusions, dissolve; where they do not associate, where they are isolated from one another, there prejudice and conflict grow like a disease
Atau mereka ingin menidakkan "keistimewaan" yang dikecapi oleh orang Melayu dan Bumiputera melalui Kontrak Sosial?
".. for a growing participation in the Government by the people of all communities in Malaya, subject to a special recognition of the political, economic and social interests of the Malay race.” 
Atau mereka mahukan kerakyatan negara ini beridentitikan adat resam serta bahasa asing?
"..And if you have read the Federation 1948 Agreement, there is NO SUCH thing as Foreign Culture or Foreign Language provisions; even the proposed Citizenship requirement imposes a very strict condition on Malay and English proficiency for those who wants to become Naturalised Citizens"
(Baca selanjutnya di SINI - Pure Shiite)

Kenapa dikatakan "sekolah haram"? Sekiranya sesuatu itu membelakangi undang-undang tertinggi negara, Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, diperkuatkan lagi dengan Akta Bahasa, bukankah ianya merupakan suatu tindakan "haram" bagi sesebuah sekolah yang menggunakan bahasa asing sebagai bahasa pengantar? Ini hanyalah dari sudut penggunaan bahasa pengantar, bukan lagi dari sudut-sudut lain yang banyak lagi boleh dipertikaikan. Contohnya, seperti yang dibuktikan oleh SEJARAH, Bramfield (1946) merumuskan:-
(public school) "..where people of various cultures and races freely and genuinely associate, there tensions and difficulties, prejudices and confusions, dissolve.."
Bukankah ianya merupakan suatu tindakan yang amat jahat untuk menyemai benih-benih "disassociation", "isolation", "prejudice", dan "conflict" kepada anak-anak bangsa sejak dari bangku sekolah lagi? Sekolah apa ini? SEKOLAH HARAM?

Siapakah yang amat lantang dewasa ini mencela Kontrak Sosial? Keistimewaan Orang Melayu & Bumiputera? Siapa? Siapa?! Sejarah juga mencatatkan, kerajaan pemerintahan negara sendiri (selepas penjajahan) berjaya diwujudkan "SUBJECT TO a special recognition of the political, economic and social interests of the Malay race.”. Kontrak Sosial ini tidak akan terhasil sekiranya orang cina dan india tidak diterima sebagai warga negara, tetapi sebaliknya DIHANTAR PULANG ke negara masing-masing selepas dipergunakan sebagai tenaga buruh oleh pihak penjajah. Bukankah yang mempergunakan adalah pihak penjajah, yang dipergunakan adalah orang cina dan india dan yang BAIK HATI menyelesaikan masalah ini adalah orang Melayu dan Bumiputera? Kenapa terlalu biadap menyalak sakan terhadap Kontrak Sosial dan Keistimewaan ini? 

Identiti mana yang mereka hendak perjuangkan sini? Wajarkah negara ini beridentitikan cina? atau india? Dari Sejarah lagi, "Federation 1948 Agreement - there is NO SUCH thing as Foreign Culture or Foreign Language provisions; even the proposed Citizenship requirement imposes a very strict condition on Malay and English proficiency for those who wants to become Naturalised Citizens."
Fundamentally, a member of the Bangsa Malaysia should speak the national language of the Federation, Bahasa Malaysia, fluently and as a primary language; be fully versed with adat-adat and tatasusila orang Melayu and other Bumiputras of the Federation; demonstrates respect and deference to Islam as the official religion of the Federation and exhibit traits and mannerisms acceptable to the Malays and other Bumiputras. Non-Malay members of this Bangsa Malaysia may speak in their own dialects in private and may practise their own cultures and religions in the private confines of their community. Also, Budaya Malaysia is based on the budaya of the Malays and other Bumiputras of the Federation – in their various representations.
And the Education System is based on a single, unified Sekolah Kebangsaan system with Bahasa Malaysia as the primary language of instruction.
Later, upon satisfactory cohesion and amalgamation of the Malaysian populace into a truly united Bangsa Malaysia, then by law, ALL references to race and ethnicity in our daily activities should be forbidden.

Siapa yang melenting kepada Sejarah yang tidak menyokong kepada sekolah vernakular?

Siapa yang melenting kepada Sejarah yang mencatatkan "Kontrak Sosial" dan "pemeliharaan Keistimewaan Orang Melayu dan Bumiputera" adalah merupakan faktor penting kearah kejayaan pemerintahan sendiri?

Siapa yang melenting kepada Sejarah apabila Sejarah tidak pernah mencatatkan bahawa adat resam asing dan bahasa asing boleh diambil pakai sehingga melepasi/melangkaui batas adat resam dan bahasa tempatan?

"PENYAPU UNTUK MENYAPU ORANG MELAYU ?"


DAN SIAPAKAH

yang tidak beberapa ketika dahulu beria-ria mendesak kerajaan supaya menerima masuk Chin Peng ke negara ini? Siapa? Siapa?!!

Adakah mereka golongan-golongan yang takut kepada butiran Sejarah 13 Mei? Takut kepada peristiwa-peristiwa 13 Mei yang dicatatkan oleh sejarah?

(click this image to read 13Mei analysis by JMD)

The 13th May 1969 Racial Riots


Kini "Chin Peng", dahulunya "Mao Tse Tung"
Related Posts with Thumbnails