Sunday, October 17, 2010

Menara Babil


Bukankah "Babil" tu maknanya "Degil"? Mana dia pakar-pakar Bahasa Kebangsaan? Semakin lesu kah mereka? Lesu kerana ada orang "Babil" kah?

Anyways, saya sebenarnya tidak bercadang hendak menulis sebab saya sudah ada satu bahan yang baru disiapkan untuk diterbitkan malam nanti. Tetapi setelah membaca "The Tower of Babel" oleh SAKMONGKOL AK47 dan hasrat saya untuk menyentuh sedikit mengenai "Menara Warisan Merdeka" 100 Tingkat yang telahpun di sentuh oleh OpEd, SAKMONGKOL AK47 dan CUCU TOK SELAMPIT, saya ingat saya tangguh dululah artikel yang telah saya siapkan sebelum ini.

Ini yang OpEd tulis di mana saya telah "snipetkan" juga di ...LISTED!!!, blog saya yang satu lagi:-
Pada saya nak buat bangunan sampai ke bulan pun OK. Tapi gunakan duit siapa? Jika pihak privet, teruskan. Kita sokong!

Jika bangunan Warisan Merdeka
berharga RM5 bilion ni nak gunakan wang rakyat, kerana dibuat oleh PNB, tak payah dulu beb. Lebih perlu untuk Malaysia, pada saya orang luar, naikkan taraf pendidikan pelajar dan latihan kemahiran untuk pekerja.
Bila baca RM5 billion tu teringat saya pada mamat ni, entah apa cerita dia dengan saman ekor yang diragui kesahihannya itu. Sebulan lebih nanti, mamat ni akan bertekak lagi dengan JPJ kerana keretanya yang disaman ekor itu akan tamat tempoh cukai jalan. Sebelum ini, dek kerana saman yang ragu-ragu, mamat tu hanya dapat memperbaharui cukai jalan keretanya yang lain (yang bukan terbabit dengan saman ekor) hanya 6 bulan sahaja. Nanti saya cerita dibawah kenapa saya teringat pada kes saman ekor mamat ni apabila terbaca mengenai Menara Warisan Bajet (bukan belanjawan ke?) 2011.

Apahal dengan "The Tower of Babel" pulak?

Tak tahan bila SAKMONGKOL AK47 menulis seperti berikut dalam artikel tu:-
Before the tower was built, according to biblical records, mankind shared one language. I suppose, it's something like 1 Malaysia that we are now having. It was 1 this and 1 that.
1 Malaysia yang ini ke ? Beliau akhiri artikel beliau dengan perenggan ini:-
But we must also be mindful of the ending.
When God saw that they acted so madly, he did not resolve to destroy them utterly, since they were not grown wiser by the destruction of the former sinners [in the Flood]; but he caused a tumult among them, by producing in them diverse languages, and causing that, through the multitude of those languages, they should not be able to understand one another.
Tak tahan! Tak Tahan! Tangan gatal tak semena-mena bila soal Bahasa disentuh sebegitu rupa. Terpaksalah buat artikel baru untuk menahan gatal tangan ni.

Kita bercakap pasal Menara Warisan Merdeka kan? Break sekejap! Tolong sign ini dahulu... please..!!

CLICK HERE TO SIGN
Berbalik kepada kenapa saya nak menyentuh pasal Menara Warisan Merdeka 100 Tingkat RM5 billion ini.

Mat Saleh Amerika yang "fail" dalam geografi tu, dulu tak kenal Malaysia. Habis dibilang kedudukan Singapura, Filipina, Thailand dan Indonesia dulu barulah mat saleh Amerika tu dapat agak-agak di mana kedudukan Malaysia. Itu dulu. Tetapi selepas naik Menara Berkembar Petronas, ada member mat saleh Amerika email saya, siap disuruh "confirm"kan nama jalan di mana letaknya Menara Berkembar Petronas itu. Masa tu, Menara Petronas ini adalah yang tertinggi di dunia. Wow! Siap tahu nama jalan!

Saya menonton dokumentari pembinaan Menara Berkembar Petronas ini kat TV, rancangan Astro kan? Yang menariknya, "final design" Menara Berkembar Petronas diilhamkan sendiri oleh Tun Dr. Mahathir kepada arkitek tersohor terbabit apabila arkitek itu buntu untuk memenuhi ciri-ciri Malaysia dan Islam dalam "design"nya tanpa merugikan "ruang kawasan". Masalah ini diberitahu kepada Tun. Tun kemudiannya mengilhamkan sendiri bentuk yang terbina pada hari ini yang mengekalkan ciri-ciri Malaysia dan Islam tanpa merugikan "ruang". Saudara saya yang pernah bertugas dalam pembinaan Menara Petronas itu pernah menceritakan bahawa Doktor (baca sekali lagi! Doktor !) Mahathir apabila datang meninjau progress, boss akan berpeluh menjawab soalan-soaln "engineering" yang ditanyakan oleh Tun.

Anyways, Tun telah bersara sekarang.

Sehingga sekarang Menara Berkembar Petronas ini menjadi ikon dan boleh dikatakan "ID" Malaysia di mata dunia. Hmmmm.... Menara Warisan Merdeka 100 tingkat? Kenapa ya?

Saya tak tahu sangatlah apa tujuan utama Menara 100 tingkat ini. Yang pasti, ianya akan lebih tinggi (dari segi jumlah tingkatnya) dari Menara Petronas. Apa keperluannya? Tak tahulah. Atau....hmmm....Menara Warisan Merdeka ini adalah untuk menenggelamkan ke"GAH"an Menara Petronas? Maklumlah, Tun Mahathir masih disebut-sebut ramai dalam banyak perkara walaupun beliau telahpun lama bersara. Malaslah nak komen lanjut pasal ni.

Oh ya! Apahal mamat saman ekor tadi dengan Menara Warisan Merdeka RM5 billion ini? Okay, RM5 billion ini adalah RM5,000 million. 0.1% dari jumlah ini adalah RM5 million dan 10% pula RM500 million. Jadi RM5,000 million tolak RM5million, tolak lagi RM500 million, berapa tinggal? RM4.495 billion. Betul tak? Banyak lagi tu!

Cukup tak kalau kerajaan (yang katanya akan bankrap itu - Idris Jala) ambil 0.1% di atas untuk settle-kan dengan PDRM semua saman-saman ekor tertunggak yang membebankan ramai rakyat? Lepas settle, betulkan apa-apa yang tidak betul mengenai kaedah menyaman ekor "once for all", barulah start menyaman all over again (dengan kaedah menyaman yang betul la!). As goodwill settlekan semua saman-saman ekor yang sedang tertunggak ini yang menjadi punca tak pasal-pasal rakyat bertekak dengan JPJ bila nak renew roadtax.

Ya la! Ya la! Kamu laju kamu tanggung la! Betul tu! Habis apa hal dengan yang tak buat salahpun kena saman juga? Sahih ke saman yang TIDAK diterima oleh mamat ni? Kasi deadline sampai Februari 2011 tak guna juga. Sebab itu statement orang angkuh. Statement orang yang ingat dia saja yang betul, yang kena saman tu semuanya bersalah. Ini statement menghina keputusan mahkamah. Apahal dengan yang teraniaya pula? Yang benar-benar tak buat kesalahan tapi disaman ekor ni? Prihatin la sikit! Itu belum lagi bertekak pasal "roh" saman itu sendiri. Samada ianya berupa "roh hantu" (untuk kutip duit?) ataupun sebenarnya "roh suci" untuk keselamatan jalanraya.

Yang 10% tu pulak? Cukup tak RM500 juta ni untuk membayar balik kerugian yang amat menyakitkan hati rakyat terbabit apabila mereka di "TIPU" oleh pemaju brengsek? Pemaju saja ke? Bagaimana dengan loyar-loyar S&P dan Loan Document, bank-bank yang berjaya memberi hutang kepada rakyat, pihak-pihak berkuasa terbabit yang membiarkan pemaju brengsek tutup lubang ini, gali pula lobang sana? Malaslah nak cerita panjang pasal ni. Tapi tajuk ini memang kena kut?

 

Rumah Tak Siap, Wang Lesap, Pembeli Hiba


Check projek-projek AIRMATA RAKYAT tu kat SINI

Kalaulah dicubit sikit dari bajet Menara Warisan Merdeka 100 Tingkat RM5billion, lalu "didahulukan" kepada "saman sakit ekor" dan "projek airmata" rakyat ini, apa agaknya akan terjadi dalam PRU yang tidak lama lagi akan menjelang?

Setidak-tidaknya sebahagian besar rakyat tidak akan lagi berkata "Aku dibalunkan, pencapaian disenggamakan"

Kalau "Menara Warisan Merdeka" diutamakan "Saman Ekor Dan Projek Airmata Rakyat" dikemudiankan atau diTIDAK PERDULIKAN terus, apa akan jadi pada undi PRU ye?


Related Posts with Thumbnails