Monday, October 17, 2011

(pssstt!! PRU dah dekat!) - TRUST ME....

During the Q&A session, he (DS Najib) was asked about the ‘Single School System’. His response, “We don’t live in an ideal world. Our forefathers have decided to allow vernacular schools. We cannot stop this now, without having a racial issue. It is very difficult to do away with this, now”.
Padankan kata-kata DS Najib "We don't live in an ideal world." dengan kata-kata beliau sebelum ini:-
MUAR: The national-type school system – which provides education in vernacular languages apart from the national language - is only practised in Malaysia and not anywhere else in the region or in the world, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

“This is a unique system and only found in Malaysia, where all races are allowed to maintain their language, traditions and cultures.
Sumber : KEMPEN SSS

Maksudnya hanya di Malaysia sahaja yang tidak ideal, sedangkan the rest of world adalah ideal? Bukan saya kata, tapi itulah maksud DS Najib dari kenyataan-kenyataan di atas.

Mengapa the rest of the world ideal? Sebab depa tidak mengamalkan sistem pendidikan vernakular. Mengapa Malaysia tidak ideal? Sebab di atas muka bumi ini, hanya Malaysia yang mengamalkan sistem pendidikan vernakular. Kata DS Najib.

Sedih... Malaysiaku gemilang tidak ideal lagi di bawah Perdana Menteri DS Najib..... lagi sedih bila Malaysiaku gemilang keseorangan dalam hal ini..macam kera sumbang di mata dunia....

Kita ke perkara kedua. Kata DS Najib, "Our forefathers have decided to allow vernacular schools".


"Forefathers...." sejarah ni. Nak dengar dari mulut "forefathers" sendiri dah mustahil. Mari kita baca apa kata pakar sejarah tanahair.
(Prof.) Dr Khoo (Kay Kim) said that during the British era, vernacular schools were set up to allow students to learn about their countries of origin.


"However, the system is no longer needed as they are now citizens of Malaysia and should be taught to accept the country and its multiracial races as part of themselves," he said.
sumber asal  DI SINI (kena langgan), tapi boleh juga dibaca DI SINI

Sekolah vernakular ini mula wujud di zaman British supaya ORANG ASING dapat mempelajari sejarah negara mereka.  Jadi sekolah vernakular hari ini untuk siapa? Untuk Orang Asing yang telah tiada? Atau untuk PENDATANG???!!!

Prof. Khoo pernah menulis email bertajuk "To build a nation, first build a school" kepada pihak media. Sumber email ini asalnya diperolehi dari Sun2surf , tapi dah bungkus agaknya. Tapi ianya masih boleh dibaca DI SINI. Boleh juga kalau nak baca email ini dari laman-laman pembangkang seperti Nurul Izzah dan Din Merican. Ini sebahagian dari catatan sejarah sebelum Perang Dunia Ke-II lagi yang menyentuh soal perpaduan kaum.

Berikut adalah petikan-petikan email tersebut:-
In Malaysia, concern* was raised even before World War II, not long after the British had experimented with preserving separatism and found the situation difficult to control. Sir Shenton Thomas (governor and high commissioner), in about 1940, actually thought seriously of adopting a policy to Anglicise the Chinese.
*concern di atas adalah mengenai "the need to integrate and socialise". British pun sudah pening kepala dengan isu perpaduan di bumi ini sejak sebelum perang dunia lagi dan ianya bermula dengan kaum ???
...the British began to plan seriously the best way to integrate the ethnic groups. The Communities Liaison Committee was formed at the beginning of 1949, chaired by E.E.C.Thuraisingham.
Sekarang mari kita cuba tengok "forefathers" yang DS Najib cakap tu...Barnes Report disiapkan setahun selepas komiti yang dipengerusikan oleh E.E.C. Thuraisingham ditubuhkan. Adakah Thuraisingham ini salah seorang dari "forefathers" yang mempengerusikan sebuah komiti yang membenarkan kewujudan sekolah vernakular? Ataupun ianya sebuah komiti untuk mencari jalan terbaik untuk "integrate the ethnic groups"?

Anyways... mari kita baca apa saranan/recommendation dari Barnes Report:-
The Barnes Committee, a year later, recommended the integration of the education system. All government schools, as distinct from private schools, would use Malay and English as the main media of instruction but pupils could learn their own ethnic languages.
Hmmm... apa pula bahasa media of instruction sekolah vernakular yang paling amat disayangi oleh DS Najib? Apa pula kata penyata Razak, Allahyarham BAPA kepada DS Najib sendiri..?
Later, the Razak Report of 1956 stated categorically that “the main objective of Malaya’s educational policy is national unity.” Its recommendations were substantially similar to that of the Barnes Report.
Siapa berani kerat jari dengan mengatakan sekolah vernakular adalah untuk "national unity"? Oleh kerana Penyata Razak hampir keseluruhannya serupa dengan Barnes Report, maka Allahyarham Tun Abdul Razak juga mahukan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Tetapi anaknya, DS Najib, berpatah arang mempertahankan sekolah vernakular yang menggunakan bahasa Mandarin (?) dan Tamil (?). "Forefathers" kata DS Najib? Ayah siapa??

Isu perpaduan dan sistem pendidikan vernakular ini terus memeningkan kepala dari zaman belum perang hinggalah hari ini. Siapa yang dok buat pening kepala, dok asyik berdegil ni??!! Sampaikan negara lain di dunia tidak mengamalkan lagi sistem vernakular, tapi kita di Malaysia masih lagi tidak dapat nak "ideal" dalam hal ini.

Selepas Penyata Razak, usaha perpaduan melalui philosophy "to build a nation, first build a school" ini (Satu Sekolah Untuk Semua.. kan?), usaha-usaha perpaduan yang membabitkan sistem pendidikan diteruskan dengan terhasilnya selepas itu, Rahman Talib Report, Tun Suffian Report dan Mahathir Report. Hanya pada 1996 Menteri Pelajaran ketika itu melalukan sesuatu yang tidak selari dengan laporan-laporan pendidikan yang dihasilkan sejak zaman belum perang lagi. Siapa ye Menteri Pelajaran waktu itu?
Ingat lagi siapa yang rela hati gubal Akta Pendidikan 1996 hingga menyebabkan dana kerajaan terpaksa diperuntukkan bagi membiayai sekolah haram vernakular? Siapa Menteri Pendidikan ketika itu? BN & UMNO sangat kuat pada 1996, dan tiada kaum bukan Melayu yang desak kerajaan untuk gubal akta tersebut. Tapi dengan manja relanya Menteri Pendidikan 1996 telah menggubal Akta Pendidikan untuk halalkan bantuan kerajaan kepada sekolah haram vernakular. Bukankah itu dasar pemimpin yang menyalahi perlembagaan

nak baca kat SINI pun boleh juga..

Persoalannya:-

Jadi apabila DS Najib mengatakan "our forefathers have decided...", forefathers yang mana satu DS Najib maksudkan sedang Allahyarham Tun Abdul Razak sendiri jelas tidak "decided" begitu apabila Penyata Razak disediakan.  Forefathers kepada Dong Zong apekenama tu ke? Forefathers DAP? Forefather Ah Siong?

Ataupun DS Najib sememangnya bergadai golok berpatah arang begitu taksub masyuk dengan pendidikan vernakular walaupun ia terang-terang bertentangan dengan Artikel 152 Perlembagaan Negara.... lalu DS Najib tidak mampu untuk berlaku JUJUR dalam hal ini?

(TRUST ME !!!)
Ingat !! Sekolah vernakular mula wujud di bumi ini UNTUK ORANG ASING. Hari ini, ada lagi ke ORANG ASING, soal Prof. Khoo?

Oh ya! Dalam artikel BIG DOG di atas, DS Najib ada juga mengatakan:-
Prime Minister Dato Seri Mohd. Najib Tun Razak announced that the New Economic Policy (NEP) is here to stay and will not be abolished.
We need ‘transformation’ to tweak the NEP, to achieve the desired results.”
NEP? New Economy Policy? Apa dah jadi dengan NEM? New Economy Model yang terkejut beruk orang-orang Melayu dan Bumiputera apabila NEM diumumkan dulu? Habis dasar-dasar yang ada buat kaum Melayu dan Bumiputera dihapuskan oleh dasar-dasar liberalisasi DS Najib? Dengan cadangan penghapusan ISA, DS Najib sudah semakin hampir pula dengan gelaran Mr. Demolition Man! Betul ke segala penghapusan ini adalah kehendak majoriti? Nampak sangat cakap-cakap politik PRU. Apa kata kalau DS Najib reverse balik semua benda-benda yang beliau kononnya "liberalised" dulu yang membabitkan hak-hak kaum Melayu dan Bumiputera?

Eh.. dah melalut pulak....

NEP?... NEP???!!! Ingat dah terkubur dah. NEP??!! bukan NEM?? Ke DS Najib tersalah sebut?

Anyways.. malas dah nak membebel lagi sebab artikel ni dah panjang sangat dah. Cuma nak bagi link mengenai suatu tinjauan/poll yang pernah diadakan dulu sewaktu sibuk-sibuk nak tamatkan NEP, nak digantikan dengan NEM. Sila KLIK DI SINI. (Agaknya DS Najib "tersepak" artikel poll ini semasa dia buat kenyataan "to tweak NEP" tu kut?


TRUST ME...????



Trust me???



Trust me...??




Trust...





Related Posts with Thumbnails